Kết nối với chúng tôi:

Tin tức

Buộc Facebook, Google trả phí cho báo chí: Việt Nam cần có lộ trình hành động

Đã đăng

 ngày

 
Các nền tảng xuyên biên giới, những “gã khổng lồ” công nghệ phải chia sẻ nguồn thu với báo chí khi khai thác nội dung báo chí. Và báo chí VN cũng không nên ngồi im mà phải có lộ trình hành động, nhưng cần có sự hậu thuẫn của cơ quan chức năng.
Buộc Facebook, Google trả phí cho báo chí: Việt Nam cần có lộ trình hành động - Ảnh 1.
Facebook, Google và các nền tảng khác được hưởng lợi nhiều từ nội dung báo chí, do đó phải có trách nhiệm chia sẻ nguồn thu với báo chí – Ảnh: QUANG ĐỊNH

Đó là những chia sẻ của ông Lê Quốc Minh – ủy viên Trung ương Đảng, phó tổng giám đốc Thông tấn xã Việt Nam (TTXVN) – khi trao đổi với Tuổi Trẻ xung quanh vấn đề có nên yêu cầu các nền tảng như Facebook, Google… phải trả tiền cho các cơ quan báo chí khi sử dụng thông tin.

Phải chia sẻ nguồn thu với báo chí

* Việc Chính phủ Úc thông qua luật yêu cầu Facebook trả tiền cho các cơ quan báo chí khi đăng tải nội dung báo chí trên nền tảng của mình liệu có phải là xu thế sẽ được nhiều chính phủ áp dụng trong thời gian tới, thưa ông?

– Bước đi mạnh mẽ của Chính phủ Úc được nhiều quốc gia ủng hộ. Trong cuộc điện đàm ngày 23-2, Thủ tướng Canada Justin Trudeau và Thủ tướng Úc Scott Morrison thậm chí thống nhất hợp tác để yêu cầu “những gã khổng lồ Internet” trả tiền cho các hãng tin. Trước đó, Ủy viên châu Âu về dịch vụ kỹ thuật số Thierry Breton đã lên tiếng ủng hộ Úc trong cuộc tranh chấp với “gã khổng lồ” Facebook.

Tuy nhiên, cần phải nhận thức rằng việc “đòi quyền lợi” cho báo chí từ miếng bánh quảng cáo của các ông lớn công nghệ là điều không hề đơn giản. Trước đó, khi Facebook bất ngờ chặn việc chia sẻ tin tức ở Úc, nhằm đáp trả bộ quy tắc thương lượng với truyền thông đang được Úc đề xuất, lượng truy cập vào các trang báo chí đã bị sụt giảm mạnh, chưa kể những trang web cung cấp thông tin thời tiết và dịch vụ công cũng bị ảnh hưởng. Điều này làm dấy lên lo ngại rằng những cộng đồng dễ bị tổn thương, như người già hay người sống ở khu vực nông thôn, sẽ bị thiệt hại nhất.

Dù Facebook và Chính phủ Úc đã đạt thỏa thuận khôi phục tin tức trên Facebook tại quốc gia này, sau khi Chính phủ Úc chấp thuận một số thay đổi trong bộ quy tắc. Theo thỏa thuận mới, Facebook vẫn có quyền loại bỏ tin tức ở Úc và một số chuyên gia cho rằng việc chính quyền coi trọng tài là “giải pháp cuối cùng” nghĩa là ưu thế thương lượng đang nằm trong tay Facebook.

Buộc Facebook, Google trả phí cho báo chí: Việt Nam cần có lộ trình hành động - Ảnh 2.
Ông Lê Quốc Minh – phó tổng giám đốc TTXVN

* Theo ông, việc yêu cầu Facebook hoặc những nền tảng tương tự trả tiền cho các cơ quan báo chí khi khai thác thông tin báo chí có khiến người dùng mạng xã hội bị ảnh hưởng?

– Facebook cho rằng nội dung báo chí chỉ chiếm 4% tổng nội dung trên nền tảng này, nhưng rõ ràng đây là những nội dung chất lượng cao, được người dùng quan tâm và chia sẻ rất nhiều. Tuy tỉ lệ giảm đi trong vài năm qua nhưng vẫn có khoảng 30% người dùng xem truyền thông xã hội là nguồn quan trọng để nắm thông tin. Google và nhiều nền tảng khác rõ ràng cũng được hưởng lợi từ nội dung báo chí khi chúng xuất hiện trên công cụ tìm kiếm hoặc các ứng dụng tin tức.

Do đó, việc các ông lớn công nghệ này phải chia sẻ nguồn thu với báo chí là điều cần thiết, nhất là trong bối cảnh các nền tảng công nghệ ngày càng thống trị mảng quảng cáo digital. Theo những nghiên cứu mới nhất, Google và Facebook đang nắm tới 78% thị phần, trong khi các cơ quan báo chí ngày càng bị suy giảm doanh thu mà vẫn phải chi phí rất nhiều để sản xuất các nội dung chất lượng cao.

Nhưng khi không thể đạt thỏa thuận, Facebook “ra tay” chặn toàn bộ tin tức trong một vùng địa lý nhất định, người dùng đương nhiên bị thiệt thòi. Nhiều người tuyên bố không cần đọc báo chí chính thống nữa, chỉ cần lên mạng xã hội là biết đủ thứ nhưng thực ra chỉ không truy cập trực tiếp vào các website tin tức chứ để nắm tin cũng phải dựa vào các nguồn chính thống, nếu không muốn rơi vào bẫy tin giả, tin thất thiệt, tin đồn thiếu căn cứ.

Buộc Facebook, Google trả phí cho báo chí: Việt Nam cần có lộ trình hành động - Ảnh 3.
Facebook, Google luôn được nhiều người tìm kiếm thông tin – Ảnh: QUANG ĐỊNH

Cần thương lượng tập thể

* Nếu VN cũng yêu cầu Facebook hoặc những nền tảng xuyên biên giới trả tiền cho các cơ quan báo chí khi sử dụng/khai thác thông tin báo chí, theo ông có khả thi không?

– Với các nền tảng xuyên quốc gia, mô hình kinh doanh phải mang quy mô toàn cầu chứ không thể có sự phân biệt giữa từng quốc gia, nhưng lộ trình áp dụng ra sao là điều chúng ta cần theo dõi và phải chủ động hối thúc. Google đã ký thỏa thuận chi trả cho khoảng 500 cơ quan báo chí trên toàn cầu, từ châu Mỹ, châu Âu cho đến châu Á. Sau khi đạt được thỏa thuận với Chính phủ Úc, Facebook có thể sẽ bắt đầu quá trình thương lượng với các cơ quan báo chí nước này, rồi mở rộng sang các quốc gia khác.

Cũng cần lưu ý rằng Google và Facebook không thiếu tiền nên việc chia một phần cho báo chí không phải là điều gì khó khăn. Thứ họ không muốn là chi trả tin tức theo cách thức có hệ thống, bởi ngoài các cơ quan báo chí còn có rất nhiều tổ chức và cá nhân khác cũng đang cung cấp những nội dung giá trị lên các nền tảng này.

Họ cũng không muốn chi trả theo hiệu quả hoạt động của các cơ quan báo chí vì nội dung giật gân, câu view của những tờ báo lá cải sẽ mang lại nguồn thu cao hơn cả những tờ như New York Times. Do đó, Google hay Facebook có thể sẽ thương lượng một khoản kinh phí trọn gói mỗi năm, tùy quy mô của mỗi cơ quan báo chí.

* VN đang là 1 trong 10 quốc gia có lượng người sử dụng Facebook nhiều nhất, Facebook cũng là một kênh quảng cáo trực tuyến lớn nhất tại VN. Theo ông, chúng ta nên chọn cách ứng xử như thế nào đối với Facebook?

– Dù là quốc gia chỉ có số dân bằng 1/4 so với VN nhưng tổng chi phí quảng cáo trên Facebook trong năm 2019 của Úc vào khoảng 4 tỉ USD, thuộc nhóm cao nhất thế giới. Xét cho cùng, Facebook là một doanh nghiệp dựa trên lợi nhuận nên việc hành xử hay nhượng bộ ra sao phụ thuộc vào những cân nhắc về lợi ích và rõ ràng Úc là một thị trường quan trọng.

Thực tế, Úc không phải là quốc gia đầu tiên yêu cầu các hãng công nghệ lớn trả tiền cho báo chí mà từ năm 2018, Liên minh châu Âu đã thông qua luật tương tự, nhưng các tập đoàn công nghệ vẫn đấu tranh quyết liệt để chống lại. Cuộc đối đầu giữa Úc và Facebook thu hút được sự chú ý nhờ sự quyết liệt của chính phủ nước này.

VN đương nhiên có thể tham khảo cách thức tiếp cận của Úc đối với các công ty thuộc nhóm “big tech” đang chi phối lĩnh vực quảng cáo digital và phân phối nội dung. Việc thương lượng đơn lẻ của từng cơ quan báo chí với các ông lớn nhiều khả năng dẫn đến thất bại. Do đó, cần phải thương lượng tập thể và có sự hậu thuẫn của cơ quan chức năng thì mới hi vọng đạt được tiến bộ.

Thời điểm cũng là yếu tố quan trọng. Không phải cứ thấy hàng xóm hành động là chúng ta cũng làm theo. Và như đã nói, mặc cả với những gã khổng lồ xuyên quốc gia không bao giờ là điều dễ dàng, nhưng cũng không nên ngồi im mà phải có lộ trình hành động.

Sẽ yêu cầu các ông lớn công nghệ trả phí

Theo nguồn tin riêng của Tuổi Trẻ, cơ quan quản lý nhà nước về báo chí đang có kế hoạch xây dựng quy định yêu cầu các nền tảng xuyên biên giới như Facebook, Google khi sử dụng, khai thác thông tin của báo chí Việt Nam phải trả phí cho các cơ quan báo chí của Việt Nam. Theo đó, vấn đề này đã chính thức được đặt ra và đang được bàn thảo tại cơ quan quản lý nhà nước trong lĩnh vực báo chí.

Cơ quan quản lý báo chí cũng đang có kế hoạch dự kiến sẽ xây dựng một liên minh kết nối các cơ quan báo chí lớn của Việt Nam, có lượng bạn đọc, lượng truy cập lớn và thường xuyên được khai thác, sử dụng thông tin, sản phẩm trên các nền tảng như Facebook, YouTube… để có tiếng nói chung trong việc đấu tranh đòi quyền lợi về bản quyền và chi phí đối với những nền tảng này.

Trao đổi với chúng tôi, một quan chức trong lĩnh vực quản lý báo chí cho rằng đây là một việc làm cần thiết và phù hợp với thực tế cũng như xu thế chung của nhiều quốc gia trên thế giới, nhằm bảo vệ bản quyền về thông tin cũng như lợi ích chính đáng của các cơ quan báo chí Việt Nam trên môi trường số.

“Ngay từ trước khi vụ việc giữa Chính phủ Úc và Facebook xảy ra, chúng tôi đã nghiên cứu vấn đề này. Và tình hình hiện nay cho thấy đây sẽ trở thành một xu hướng tất yếu, khi các nền tảng như Facebook, YouTube… hưởng lợi từ việc khai thác tin tức, sản phẩm thuộc bản quyền của báo chí Việt Nam trên nền tảng của mình phải có trách nhiệm trả tiền cho các đơn vị báo chí”, vị này nói.

Nếu đồng lòng, sẽ làm được!

Nhiều chuyên gia trong nước cho rằng Việt Nam hoàn toàn có thể buộc Google, Facebook… phải trả tiền cho báo chí như Úc và nhiều quốc gia khác đang làm.

anh 2 - 2021-02-18t041727z_1507179107_rc2sul9e8c7d_rtrmadp_3_australia-media-facebook(1) 1(read-only)
Facebook “đấu” với Chính phủ Úc khi chặn tin tức tại Úc ngày 18-2 – Ảnh: REUTERS

Sau căng thẳng với Chính phủ Úc về việc trả tiền để sử dụng nội dung báo chí, mạng xã hội Mỹ thông báo sẽ đầu tư 1 tỉ USD vào lĩnh vực tin tức trong 3 năm, khẳng định luôn ủng hộ báo chí chất lượng.

“Chúng tôi đã đầu tư 600 triệu USD vào ngành tin tức và dự kiến đầu tư thêm ít nhất 1 tỉ USD trong 3 năm tới. Facebook sẵn sàng hợp tác với các nhà xuất bản tin tức mới. Chúng tôi hoàn toàn công nhận rằng chất lượng báo chí là cốt lõi trong cách thức hoạt động của các xã hội cởi mở – cung cấp thông tin, trao quyền cho công dân và buộc những người có quyền phải chịu trách nhiệm”, Hãng tin AFP ngày 25-2 dẫn tuyên bố của ông Nick Clegg, người phụ trách các vấn đề toàn cầu của Facebook.

Tuần trước, để phản đối việc Quốc hội Úc xem xét thông qua dự thảo bộ quy tắc thương lượng truyền thông, Facebook tuyên bố không cho phép người dùng Úc chia sẻ hoặc xem nội dung tin tức. Quyết định của Facebook đã khiến hơn 17 triệu người dùng ở Úc không đọc được hay chia sẻ tin tức từ các trang của các tờ báo địa phương cũng như nhiều cơ quan khác của Úc trên nền tảng này. Đến ngày 23-2, Facebook đã khôi phục quyền truy cập tin tức tại Úc sau khi chính quyền Canberra nhất trí sửa đổi bộ quy tắc thương lượng truyền thông. Đạo luật được Quốc hội Úc thông qua ngày 25-2.

Việc Facebook chặn quyền truy cập tin tức của người dân Úc đã vấp phải những phản ứng mạnh mẽ. Nhiều nước châu Âu như Thụy Điển, Đan Mạch tuyên bố sẽ có biện pháp tương tự Úc để ủng hộ các hãng tin trong nước trong việc đòi tiền cho các nội dung báo chí chia sẻ trên mạng xã hội. Sau khi Canada tuyên bố sẽ là nước tiếp theo bắt các công ty công nghệ phải trả tiền, Hãng Reuters ngày 25-2 cho biết Facebook đang tìm hiểu khả năng đạt thỏa thuận cấp phép tin tức với các hãng tin của Canada trong năm sau và tăng cường đầu tư vào báo chí tại đây.

Trong khi đó, Facebook xác nhận đang trong quá trình đàm phán với các hãng tin tại Đức và Pháp để trả phí cho nội dung trên sản phẩm tin tức của nền tảng công nghệ này. Trước đó, Hãng Google cam kết đầu tư 1 tỉ USD sau khi bị cơ quan chức năng các nước chú ý liên quan đến mô hình kinh doanh cũng như tình trạng để tin giả tràn lan trên nền tảng của mình. Theo đó, Google cho biết sẽ trả tiền để các hãng tin sản xuất nội dung đăng trên nền tảng của mình như một cách “giúp đỡ báo chí trong thế kỷ 21”.

TRẦN PHƯƠNG

4-2020: Chính phủ Úc yêu cầu Ủy ban tiêu dùng và cạnh tranh Úc (ACCC) soạn bộ quy tắc thương lượng bắt buộc sau khi ACCC cho biết các hãng tin trong nước khó đạt được thỏa thuận tự nguyện với các công ty công nghệ lớn trong khi đối mặt với khó khăn do COVID-19.

7-2020: ACCC ra dự thảo luật thương lượng truyền thông nhằm buộc các công ty công nghệ trả tiền cho các hãng tin địa phương.

9-2020: Facebook dọa sẽ chặn chia sẻ nội dung tin tức tại Úc nếu đạo luật được thông qua

12-2020: Dự luật được trình lên Quốc hội Úc

17-2-2021: Google đạt thỏa thuận chi trả với các hãng tin Úc

18-2-2021: Facebook chặn việc chia sẻ tin tức ở Úc như đã cảnh báo

20-2-2021: Facebook đồng ý quay trở lại đàm phán với Chính phủ Úc

23-2-2021: Úc thông báo đã đạt thỏa thuận với Facebook để điều chỉnh dự luật, Facebook khôi phục các trang tin tức tại Úc

25-2-2021: Quốc hội Úc thông qua đạo luật thương lượng truyền thông

Theo THANH HÀ thực hiện – Tuổi Trẻ

np_facebook-google_1 1(read-only)
Nhiều thông tin được bạn đọc truy cập trên trang Facebook – Ảnh: NGỌC PHƯỢNG

Theo báo cáo Vietnam Digital Marketing Trends 2021 (tạm dịch: Xu hướng tiếp thị kỹ thuật số Việt Nam 2021) được thực hiện trong tháng 1-2021, quy mô thị trường quảng cáo trực tuyến Việt Nam năm 2020 ước khoảng 820 triệu USD (khoảng 18.860 tỉ đồng), nhưng phần lớn doanh thu từ miếng bánh quảng cáo này rơi vào tay Google và Facebook…

Chiếm gần hết “miếng bánh” quảng cáo trực tuyến VN

Trong câu chuyện đầu năm chia sẻ với chúng tôi, ông T. – chủ một chuỗi cửa hàng bán lẻ tại TP.HCM – tiết lộ mỗi tháng hệ thống của ông phải bỏ ra khoảng 50.000 USD (hơn 1 tỉ đồng) cho việc chạy quảng cáo trên Facebook. “Xu hướng của người dùng Việt mình bây giờ là cái gì cũng qua Facebook. Dịch bệnh COVID-19 càng hoành hành, người ta càng xài Facebook. Ăn, ngủ, mua sắm gì cũng ít nhiều qua Facebook. Quảng cáo trên đó thì cỡ nào cũng trúng khách hàng”, ông T. cho biết.

Tương tự, rất nhiều cá nhân, doanh nghiệp có hoạt động kinh doanh trực tuyến đều vô cùng chú trọng và tập trung vào mạng xã hội Facebook. Đó là lý do vì sao hầu hết doanh nghiệp, cá nhân tại Việt Nam hiện nay đều ít nhiều chạy quảng cáo trên mạng xã hội số 1 thế giới này.

Theo báo cáo Vietnam Digital Marketing Trends 2021, quy mô thị trường quảng cáo trực tuyến tại Việt Nam năm 2020 – 2025 tiếp tục giữ mức tăng trưởng mạnh trung bình 21,5%/năm. Trong giai đoạn 2018 – 2019 với mức doanh thu tương ứng xấp xỉ 569,9 triệu USD (2018) và 715,5 triệu USD (2019).

Trong năm 2020, do ảnh hưởng của đại dịch COVID-19, tốc độ tăng trưởng của ngành quảng cáo trực tuyến chững lại, nhưng vẫn duy trì tổng doanh thu ở mức 820 triệu USD. Và với đà phục hồi của nền kinh tế Việt Nam sau đại dịch, thị trường quảng cáo trực tuyến Việt Nam trong năm 2021 được dự báo sẽ đạt mức doanh thu 955,7 triệu USD.

Tuy nhiên, doanh thu quảng cáo trực tuyến đều đổ phần lớn và ngày càng nhiều vào Google và Facebook. Riêng trong năm 2020, theo báo cáo Vietnam Digital Marketing Trends 2021: “Facebook, Google Ads, YouTube và những người nổi tiếng trên các mạng xã hội hiện đang nhận được mức đầu tư lớn nhất từ các doanh nghiệp”.

Chỉ có 5% số doanh nghiệp tham gia khảo sát cho biết không dùng hoặc chưa dùng Facebook làm kênh truyền thông kỹ thuật số. Trong khi đó, hầu hết doanh nghiệp tham gia khảo sát đều cho biết đã chi rất lớn, thậm chí hơn 50% ngân sách quảng cáo kỹ thuật số vào kênh Facebook.

Nhiều chuyên gia khẳng định Facebook đã sử dụng nội dung của các cơ quan truyền thông Việt Nam và thu lợi trực tiếp mà không chia sẻ lại cho các đơn vị báo chí. Trong đó, Facebook hay Google đã lợi dụng vị thế độc quyền do chiếm tỉ trọng người dùng quá lớn để ít nhiều làm khó dễ các doanh nghiệp, thậm chí có thể “đe dọa” một quốc gia bằng việc không phân phối công cụ tìm kiếm tại quốc gia đó…

“Đồng lòng, Việt Nam sẽ làm được!”

Với việc nước Úc buộc Facebook phải trả tiền cho các cơ quan báo chí sở tại, nhiều chuyên gia trong nước cho rằng Việt Nam hoàn toàn có thể làm được nếu các cơ quan nhà nước, báo chí, doanh nghiệp cùng đồng lòng. Chia sẻ với Tuổi Trẻ, bà Trần Ly Na – giám đốc Công ty truyền thông Lalaland – cho biết cuộc chiến giữa Chính phủ Úc và Facebook một lần nữa đặt ra câu hỏi: Liệu các tập đoàn công nghệ sẽ có được quyền lực cao hơn cả chính phủ quốc gia?

Thực tế cho thấy sau một vài động thái quyết liệt, Facebook đã chấp nhận đàm phán. Bước đi này liệu có dẫn đến sự thỏa hiệp ở tất cả các quốc gia mà Facebook đang hoạt động, như Việt Nam hay không? Theo bà Ly Na, câu trả lời phụ thuộc vào nhiều biến số. Chẳng hạn, hiện tại có bao nhiêu trang tin tức sử dụng Facebook để tiếp cận độc giả? Có bao nhiêu độc giả tiếp cận với báo chí thông qua Facebook?

Cũng theo bà Na, quyết định dành cho các cơ quan báo chí và góc nhìn của Chính phủ Việt Nam. Trong quá khứ, Chính phủ Việt Nam đã từng yêu cầu các doanh nghiệp ngừng quảng cáo trên YouTube vì nền tảng này không thanh lọc nội dung theo yêu cầu. Nhưng liệu Chính phủ Việt Nam có yêu cầu doanh nghiệp ngừng quảng cáo trên Facebook chỉ vì Facebook đã không trả tiền nội dung cho các hãng truyền thông chính thống? “Về lâu dài, Facebook sẽ phải trả tiền cho các nội dung chất lượng và có tương tác cao. Nhưng có thể họ sẽ nhìn mặt đặt tên để áp dụng cho từng đối tượng”, bà Na nhận định.

Tương tự, ông Phan Thanh Giản, CEO dịch vụ truyền hình ClipTV, cho rằng Việt Nam hoàn toàn có thể học tập Úc nhưng phải từ cơ quan nhà nước “chủ xị”. “Việt Nam sẽ phải liên kết giữa các bộ liên quan, đồng thời trao đổi với các cơ quan báo chí, truyền thông trong nước để thống nhất ý chí. Khi đồng lòng, Việt Nam sẽ làm được!”, ông Giản nhận định.

ĐỨC THIỆN

Tạo điều kiện cho doanh nghiệp trong nước phát triển mạnh

Theo ông Nguyễn Vũ Anh, phó tổng giám đốc Công ty Cốc Cốc – đơn vị sở hữu trình duyệt Cốc Cốc, cùng với giải pháp “ứng xử” với các doanh nghiệp toàn cầu như Google và Facebook, Việt Nam cũng cần tạo điều kiện cho các sản phẩm trong nước phát triển đủ mạnh, để không phải lo phụ thuộc vào “người ngoài” trong tương lai.

“Khi Việt Nam có một trình duyệt/công cụ tìm kiếm hay mạng xã hội đủ tốt sẽ khiến Google, Facebook không thể áp dụng biện pháp “đe dọa” nói trên với chúng ta. Chính vì vậy, Chính phủ Việt Nam nên có những chính sách hỗ trợ, tạo điều kiện thuận lợi cho các doanh nghiệp trong nước để họ có đủ sức cạnh tranh một cách công bằng hơn với những ông lớn trên thế giới như Google, Apple, Facebook”, ông Vũ Anh kiến nghị.

Facebook cam kết đầu tư mạnh cho báo chí

anh 2 - 2021-02-18t041727z_1507179107_rc2sul9e8c7d_rtrmadp_3_australia-media-facebook(1) 1(read-only)
Facebook “đấu” với Chính phủ Úc khi chặn tin tức tại Úc ngày 18-2 – Ảnh: REUTERS

Sau căng thẳng với Chính phủ Úc về việc trả tiền để sử dụng nội dung báo chí, mạng xã hội Mỹ thông báo sẽ đầu tư 1 tỉ USD vào lĩnh vực tin tức trong 3 năm, khẳng định luôn ủng hộ báo chí chất lượng.

“Chúng tôi đã đầu tư 600 triệu USD vào ngành tin tức và dự kiến đầu tư thêm ít nhất 1 tỉ USD trong 3 năm tới. Facebook sẵn sàng hợp tác với các nhà xuất bản tin tức mới. Chúng tôi hoàn toàn công nhận rằng chất lượng báo chí là cốt lõi trong cách thức hoạt động của các xã hội cởi mở – cung cấp thông tin, trao quyền cho công dân và buộc những người có quyền phải chịu trách nhiệm”, Hãng tin AFP ngày 25-2 dẫn tuyên bố của ông Nick Clegg, người phụ trách các vấn đề toàn cầu của Facebook.

Tuần trước, để phản đối việc Quốc hội Úc xem xét thông qua dự thảo bộ quy tắc thương lượng truyền thông, Facebook tuyên bố không cho phép người dùng Úc chia sẻ hoặc xem nội dung tin tức. Quyết định của Facebook đã khiến hơn 17 triệu người dùng ở Úc không đọc được hay chia sẻ tin tức từ các trang của các tờ báo địa phương cũng như nhiều cơ quan khác của Úc trên nền tảng này. Đến ngày 23-2, Facebook đã khôi phục quyền truy cập tin tức tại Úc sau khi chính quyền Canberra nhất trí sửa đổi bộ quy tắc thương lượng truyền thông. Đạo luật được Quốc hội Úc thông qua ngày 25-2.

Việc Facebook chặn quyền truy cập tin tức của người dân Úc đã vấp phải những phản ứng mạnh mẽ. Nhiều nước châu Âu như Thụy Điển, Đan Mạch tuyên bố sẽ có biện pháp tương tự Úc để ủng hộ các hãng tin trong nước trong việc đòi tiền cho các nội dung báo chí chia sẻ trên mạng xã hội. Sau khi Canada tuyên bố sẽ là nước tiếp theo bắt các công ty công nghệ phải trả tiền, Hãng Reuters ngày 25-2 cho biết Facebook đang tìm hiểu khả năng đạt thỏa thuận cấp phép tin tức với các hãng tin của Canada trong năm sau và tăng cường đầu tư vào báo chí tại đây.

Trong khi đó, Facebook xác nhận đang trong quá trình đàm phán với các hãng tin tại Đức và Pháp để trả phí cho nội dung trên sản phẩm tin tức của nền tảng công nghệ này. Trước đó, Hãng Google cam kết đầu tư 1 tỉ USD sau khi bị cơ quan chức năng các nước chú ý liên quan đến mô hình kinh doanh cũng như tình trạng để tin giả tràn lan trên nền tảng của mình. Theo đó, Google cho biết sẽ trả tiền để các hãng tin sản xuất nội dung đăng trên nền tảng của mình như một cách “giúp đỡ báo chí trong thế kỷ 21”.

TRẦN PHƯƠNG

4-2020: Chính phủ Úc yêu cầu Ủy ban tiêu dùng và cạnh tranh Úc (ACCC) soạn bộ quy tắc thương lượng bắt buộc sau khi ACCC cho biết các hãng tin trong nước khó đạt được thỏa thuận tự nguyện với các công ty công nghệ lớn trong khi đối mặt với khó khăn do COVID-19.

7-2020: ACCC ra dự thảo luật thương lượng truyền thông nhằm buộc các công ty công nghệ trả tiền cho các hãng tin địa phương.

9-2020: Facebook dọa sẽ chặn chia sẻ nội dung tin tức tại Úc nếu đạo luật được thông qua

12-2020: Dự luật được trình lên Quốc hội Úc

17-2-2021: Google đạt thỏa thuận chi trả với các hãng tin Úc

18-2-2021: Facebook chặn việc chia sẻ tin tức ở Úc như đã cảnh báo

20-2-2021: Facebook đồng ý quay trở lại đàm phán với Chính phủ Úc

23-2-2021: Úc thông báo đã đạt thỏa thuận với Facebook để điều chỉnh dự luật, Facebook khôi phục các trang tin tức tại Úc

25-2-2021: Quốc hội Úc thông qua đạo luật thương lượng truyền thông

Theo THANH HÀ thực hiện – Tuổi Trẻ

Rate this post

Tin tức

6 AI Shopping Assistant Tools To Help You Shop Wisely

Đã đăng

 ngày

15 Best Shopping Bots for eCommerce Stores

bot online shopping

By gaining insights into the effective use of bots and their benefits, we can position ourselves to reap the maximum rewards in eCommerce. There are myriad options available, each promising unique features and benefits. This analysis can drive valuable insights for businesses, empowering them to make data-driven decisions.

It will automatically ask further questions to narrow down the search and offer 3-5 answers for you to pick from. While we might earn commissions, which help us to research and write, this never affects our product reviews and recommendations. If you don’t have tools in place to monitor and identify bot traffic, you’ll never be able to stop it. The fake accounts that bots generate en masse can give a false impression of your true customer base. Since some services like customer management or email marketing systems charge based on account volumes, this could also create additional costs.

Shopping bots can replace the process of navigating through many pages by taking orders directly. Unfortunately, shopping bots aren’t a “set it and forget it” kind of job. They need monitoring and continuous adjustments to work at their full potential. This is more of a grocery shopping assistant that works on WhatsApp. You browse the available products, order items, and specify the delivery place and time, all within the app. Those were the main advantages of having a shopping bot software working for your business.

  • With its advanced NLP capabilities, it’s not just about automating conversations; it’s about making them personal and context-aware.
  • ChatInsight.AI is a shopping bot designed to assist users in their online shopping experience.
  • It allows the bot to have personality and interact through text, images, video, and location.
  • It’s highly unlikely a real shopper is using a 3-year-old browser version, for instance.

It will then find and recommend similar products from Sephora‘s catalog. Shopping is compressed into quick, streamlined conversations rather than cumbersome web forms. According to an IBM survey, 72% of consumers prefer conversational commerce experiences. Shopping bots eliminate tedious product search, coupon hunting, and price comparison efforts. Based on consumer research, the average bot saves shoppers minutes per transaction. As the technology improves, bots are getting much smarter about understanding context and intent.

How Shopping Bots are Transforming the Business Landscape?

The online shopping environment is continually evolving, and we are witnessing an era where AI shopping bots are becoming integral members of the ecommerce family. In conclusion, shopping bots are a powerful tool for businesses as they navigate the world of online commerce. After the user preference has been stated, the chatbot provides best-fit products or answers, as the case may be. If the model uses a search engine, it scans the internet for the best-fit solution that will help the user in their shopping experience. This AI chatbot for shopping online is used for personalizing customer experience.

bot online shopping

Sometimes, customers need a human to guide their purchase, but often, they only need a basic question answered, or a quick product recommendation. If I have to single out a tool from this list, then Buysmart is definitely the most well-rounded one. It’s fast, easy-to-use, comprehensive, and the results are reliable. I’ll recommend you use these along with traditional shopping tools since they won’t help with extra stuff like finding coupons and cashback opportunities. The shopping recommendations are listed in the left panel, along with a picture, name, and price.

Bots increase operational & support costs

After experiencing growth in 2020, they needed to quickly scale up their customer service response times. Discover the future of marketing with the best AI marketing tools to boost efficiency, personalise campaigns, and drive growth with AI-powered solutions. Since the personality also applies to the search results, make sure you pick the right one depending on what you are looking to buy. You can either do a text-based search or upload pictures of the apparel you like.

This no-code software is also easy to set up and offers a variety of chatbot templates for a quick start. Ada.cx is a customer experience (CX) automation platform that helps businesses of all sizes deliver better customer service. Online shopping bots have become an indispensable tool for eCommerce businesses looking to enhance their bot online shopping customer experience and drive sales. A shopping bots, also known as a chatbot, is a computer program powered by artificial intelligence that can interact with customers in real-time through a chat interface. The benefits of using a chatbot for your eCommerce store are numerous and can lead to increased customer satisfaction.

Here is a quick summary of the best AI shopping assistant tools I’ll be discussing below. A leading tyre manufacturer, CEAT, sought to enhance customer experience with instant support. It also aimed to collect high-quality leads and leverage AI-powered conversations to improve conversions. By managing your traffic, you’ll get full visibility with server-side analytics that helps you detect and act on suspicious traffic. For example, the virtual waiting room can flag aggressive IP addresses trying to take multiple spots in line, or traffic coming from data centers known to be bot havens.

Some are ready-made solutions, and others allow you to build custom conversational AI bots. You can use one of the ecommerce platforms, like Shopify or WordPress, to install the bot on your site. Or, you can also insert a line of Chat PG code into your website’s backend. Take a look at some of the main advantages of automated checkout bots. As an ex-agency strategist turned freelance WFH fashion icon, Michelle is passionate about putting the sass in SaaS content.

Furthermore, tools like Honey exemplify the added value that shopping bots bring. Beyond product recommendations, they also ensure users get the best value for their money by automatically applying discounts and finding the best deals. It helps store owners increase sales by forging one-on-one relationships. The Cartloop Live SMS Concierge service can guide customers through the purchase journey with personalized recommendations and 24/7 support assistance. This list contains a mix of e-commerce solutions and a few consumer shopping bots.

So, focus on these important considerations while choosing the ideal shopping bot for your business. Let the AI leverage your customer satisfaction and business profits. If the answer to these questions is a yes, you’ve likely found the right shopping bot for your ecommerce setup.

Real-life examples of shopping bots

Shoppers can browse a brand’s products, get product recommendations, ask questions, make purchases and checkout, and get automatic shipping updates all through Facebook Messenger. Many brands and retailers have turned to shopping bots to enhance various stages of the customer journey. Sadly, a shopping bot isn’t a robot you can send out to do your shopping for you. But for now, a shopping bot is an artificial intelligence (AI) that completes specific tasks. With shopping bots, customers can make purchases with minimal time and effort, enhancing the overall shopping experience.

But when bots target these margin-negative products, the customer acquisition goals of flash sales go unmet. All you achieve is low-to-negative margin sales without any of the benefits. The lifetime value of the grinch bot is not as valuable as a satisfied customer who regularly returns to buy additional products. First, you miss a chance to create a connection with a valuable customer. Hyped product launches can be a fantastic way to reward loyal customers and bring new customers into the fold. Shopping bots sever the relationship between your potential customers and your brand.

Additionally, these bots can be integrated with user accounts, allowing them to store preferences, sizes, and even payment details securely. This results in a faster checkout process, as the bot can auto-fill necessary details, reducing the hassle of manual data entry. By analyzing a user’s browsing history, past purchases, and even search queries, these bots can create a detailed profile of the user’s preferences. This round-the-clock availability ensures that customers always feel supported and valued, elevating their overall shopping experience. Gone are the days of scrolling endlessly through pages of products; these bots curate a personalized shopping list in an instant.

This is where shoppers will typically ask questions, read online reviews, view what the experience will look like, and ask further questions. They too use a shopping bot on their website that takes the user through every step of the customer journey. They can add items to carts, fill in shipping details, and even complete purchases, often used for high-demand items. However, for those who prioritize a seamless building experience and crave more integrations, ShoppingBotAI might just be your next best friend in the shopping bot realm.

In this blog post, we will take a look at the five best shopping bots for online shopping. We will discuss the features of each bot, as well as the pros and cons of using them. The bot can offer product recommendations based on past purchases, wishlists, or even items left in the cart during a previous visit. Such proactive suggestions significantly reduce the time users spend browsing. Shopping bots, often referred to as retail bots or order bots, are software tools designed to automate the online shopping process.

Probably the most well-known type of ecommerce bot, scalping bots use unfair methods to get limited-availability and/or preferred goods or services. Shopping bots enabled by voice and text interfaces make online purchasing much more accessible. This leads to quick and accurate resolution of customer queries, contributing to a superior customer experience. Shopping bots have an edge over traditional retailers when it comes to customer interaction and problem resolution. One of the major advantages of bots over traditional retailers lies in the personalization they offer. The retail industry, characterized by stiff competition, dynamic demands, and a never-ending array of products, appears to be an ideal ground for bots to prove their mettle.

eBay ShopBot

For e-commerce store owners like you, envisioning a chatbot that mimics human interaction, Chatfuel might just be your dream platform. Time is of the essence, and shopping bots ensure users save both time and effort, making purchases a breeze. By analyzing search queries, past purchase history, and even browsing patterns, shopping bots can curate a list of products that align closely with what the user is seeking. The true magic of shopping bots lies in their ability to understand user preferences and provide tailored product suggestions.

Automation tools like shopping bots will future proof your business — especially important during these tough economic times. Customers want a faster, more convenient shopping experience today. They want their questions answered quickly, they want personalized product recommendations, and once they purchase, they want to know when their products will arrive. This bot for buying online helps businesses automate their services and create a personalized experience for customers. The system uses AI technology and handles questions it has been trained on.

They are designed to make the checkout process as smooth and intuitive as possible. Shopping bots streamline the checkout process, ensuring users complete their purchases without any hiccups. For merchants, the rise of shopping bots means more than just increased sales. As AI and machine learning technologies continue to evolve, shopping bots are becoming even more adept at understanding the nuances of user behavior.

You will find a product list that fits your set criteria on the new page. Here are six real-life examples of shopping bots being used at various stages of the customer journey. BIK is a customer conversation platform that helps businesses automate and personalize customer interactions across all channels, including Instagram and WhatsApp.

You can create bots for Facebook Messenger, Telegram, and Skype, or build stand-alone apps through Microsoft’s open sourced Azure services and Bot Framework. Inspired by Yellow Pages, this bot offers purchasing interactions for everything from movie and airplane tickets to eCommerce and mobile recharges. You can also collect feedback from your customers by letting them rate their experience and share their opinions with your team. This will show you how effective the bots are and how satisfied your visitors are with them.

This means fewer steps to complete a purchase, reducing the chances of cart abandonment. They can also scout for the best shipping options, ensuring timely and cost-effective delivery. Furthermore, with the rise of conversational commerce, many of the best shopping bots in 2023 are now equipped with chatbot functionalities. This allows users to interact with them in real-time, asking questions, seeking advice, or even getting styling tips for fashion products. Mindsay believes that shopping bots can help reduce response times and support costs while improving customer engagement and satisfaction.

How Do Customers and Merchants Benefit from Online Shopping Bots

This enables the bots to adapt and refine their recommendations in real-time, ensuring they remain relevant and engaging. Moreover, these bots are available 24/7, ensuring that user queries are addressed anytime, anywhere. Shopping bots ensure a hassle-free purchase journey by automating tasks and providing instant solutions. This level of precision ensures that users are always matched with products that are not only relevant but also of high quality. Moreover, these bots are not just about finding a product; they’re about finding the right product. They take into account user reviews, product ratings, and even current market trends to ensure that every recommendation is top-notch.

bot online shopping

You can create a standalone survey, or you can collect feedback in small doses during customer interactions. Most recommendations it gave me were very solid in the category and definitely among the cheapest compared to similar products. Although it only gave 2-3 products at a time, I am sure you’ll appreciate the clutter-free recommendations. Latercase, the maker of slim phone cases, looked for a self-service platform that offered flexibility and customization, allowing it to build its own solutions. Shopping bots enable brands to drive a wide range of valuable use cases.

In the cat-and-mouse game of bot mitigation, your playbook can’t be based on last week’s attack. As you’ve seen, bots come in all shapes and sizes, and reselling is a very lucrative business. For every bot mitigation solution implemented, there are bot developers across the world working on ways to circumvent it. 45% of online businesses said bot attacks resulted in more website and IT crashes in 2022.

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part) – Yahoo Finance

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part).

Posted: Thu, 07 Mar 2024 08:00:00 GMT [source]

Instead of spending hours browsing through countless websites, these bots research, compare, and provide the best product options within seconds. This not only fosters a deeper connection between the brand and the consumer but also ensures that shopping online is as interactive and engaging as walking into a physical store. This lets eCommerce brands give their bot personality and adds authenticity to conversational commerce. BargainBot seeks to replace the old boring way of offering discounts by allowing customers to haggle the price. The bot can strike deals with customers before allowing them to proceed to checkout.

In-store merchants, on the other hand, can leverage shopping bots in their digital platforms to drive foot traffic to their physical locations. One of the standout features of shopping bots is their ability to provide tailored product suggestions. In 2023, as the e-commerce landscape becomes more saturated with countless products and brands, the role of the best shopping bots has never been more crucial.

You don’t have to tell it anything, just choose a category and then a product and the AI will start asking questions to find the right item. Shop.app AI by Shopify https://chat.openai.com/ has a chat panel on the right side and a shopping panel on the left. You can write your queries in the chat, and it will show results in the left panel.

For online merchants, this means a significant reduction in bounce rates. When customers find relevant products quickly, they’re more likely to stay on the site and complete a purchase. Navigating the e-commerce world without guidance can often feel like an endless voyage. With a plethora of choices at their fingertips, customers can easily get overwhelmed, leading to decision fatigue or, worse, abandoning their shopping journey altogether. They crave a shopping experience that feels unique to them, one where the products and deals presented align perfectly with their tastes and needs.

bot online shopping

Chatbots also cater to consumers’ need for instant gratification and answers, whether stores use them to provide 24/7 customer support or advertise flash sales. This constant availability builds customer trust and increases eCommerce conversion rates. Jenny provides self-service chatbots intending to ensure that businesses serve all their customers, not just a select few. The no-code chatbot may be used as a standalone solution or alongside live chat applications such as Zendesk, Facebook Messenger, SpanEngage, among others. Verloop is a conversational AI platform that strives to replicate the in-store assistance experience across digital channels. Users can access various features like multiple intent recognition, proactive communications, and personalized messaging.

They streamline operations, enhance customer journeys, and contribute to your bottom line. Online customers usually expect immediate responses to their inquiries. However, it’s humanly impossible to provide round-the-clock assistance. You can foun additiona information about ai customer service and artificial intelligence and NLP. While physical stores give the freedom to ‘try before you buy,’ online shopping misses out on this personal touch. One of the significant benefits that shopping bots contribute is facilitating a fast and easy checkout process.

You don’t want to miss out on this broad audience segment by having a shopping bot that misbehaves on smaller screens or struggles to integrate with mobile interfaces. This shift is due to a number of benefits that these bots bring to the table for merchants, both online and in-store. The customer’s ability to interact with products is a key factor that marks the difference between online and brick-and-mortar shopping. When a customer lands at the checkout stage, the bot readily fills in the necessary details, removing the need for manual data input every time you’re concluding a purchase. This vital consumer insight allows businesses to make informed decisions and improve their product offerings and services continually. Ranging from clothing to furniture, this bot provides recommendations for almost all retail products.

Whether an intentional DDoS attack or a byproduct of massive bot traffic, website crashes and slowdowns are terrible for any retailer. They lose you sales, shake the trust of your customers, and expose your systems to security breaches. So it’s not difficult to see how they overwhelm web application infrastructure, leading to site crashes and slowdowns.

Rate this post

Đọc tiếp

Tin tức

6 AI Shopping Assistant Tools To Help You Shop Wisely

Đã đăng

 ngày

15 Best Shopping Bots for eCommerce Stores

bot online shopping

By gaining insights into the effective use of bots and their benefits, we can position ourselves to reap the maximum rewards in eCommerce. There are myriad options available, each promising unique features and benefits. This analysis can drive valuable insights for businesses, empowering them to make data-driven decisions.

It will automatically ask further questions to narrow down the search and offer 3-5 answers for you to pick from. While we might earn commissions, which help us to research and write, this never affects our product reviews and recommendations. If you don’t have tools in place to monitor and identify bot traffic, you’ll never be able to stop it. The fake accounts that bots generate en masse can give a false impression of your true customer base. Since some services like customer management or email marketing systems charge based on account volumes, this could also create additional costs.

Shopping bots can replace the process of navigating through many pages by taking orders directly. Unfortunately, shopping bots aren’t a “set it and forget it” kind of job. They need monitoring and continuous adjustments to work at their full potential. This is more of a grocery shopping assistant that works on WhatsApp. You browse the available products, order items, and specify the delivery place and time, all within the app. Those were the main advantages of having a shopping bot software working for your business.

  • With its advanced NLP capabilities, it’s not just about automating conversations; it’s about making them personal and context-aware.
  • ChatInsight.AI is a shopping bot designed to assist users in their online shopping experience.
  • It allows the bot to have personality and interact through text, images, video, and location.
  • It’s highly unlikely a real shopper is using a 3-year-old browser version, for instance.

It will then find and recommend similar products from Sephora‘s catalog. Shopping is compressed into quick, streamlined conversations rather than cumbersome web forms. According to an IBM survey, 72% of consumers prefer conversational commerce experiences. Shopping bots eliminate tedious product search, coupon hunting, and price comparison efforts. Based on consumer research, the average bot saves shoppers minutes per transaction. As the technology improves, bots are getting much smarter about understanding context and intent.

How Shopping Bots are Transforming the Business Landscape?

The online shopping environment is continually evolving, and we are witnessing an era where AI shopping bots are becoming integral members of the ecommerce family. In conclusion, shopping bots are a powerful tool for businesses as they navigate the world of online commerce. After the user preference has been stated, the chatbot provides best-fit products or answers, as the case may be. If the model uses a search engine, it scans the internet for the best-fit solution that will help the user in their shopping experience. This AI chatbot for shopping online is used for personalizing customer experience.

bot online shopping

Sometimes, customers need a human to guide their purchase, but often, they only need a basic question answered, or a quick product recommendation. If I have to single out a tool from this list, then Buysmart is definitely the most well-rounded one. It’s fast, easy-to-use, comprehensive, and the results are reliable. I’ll recommend you use these along with traditional shopping tools since they won’t help with extra stuff like finding coupons and cashback opportunities. The shopping recommendations are listed in the left panel, along with a picture, name, and price.

Bots increase operational & support costs

After experiencing growth in 2020, they needed to quickly scale up their customer service response times. Discover the future of marketing with the best AI marketing tools to boost efficiency, personalise campaigns, and drive growth with AI-powered solutions. Since the personality also applies to the search results, make sure you pick the right one depending on what you are looking to buy. You can either do a text-based search or upload pictures of the apparel you like.

This no-code software is also easy to set up and offers a variety of chatbot templates for a quick start. Ada.cx is a customer experience (CX) automation platform that helps businesses of all sizes deliver better customer service. Online shopping bots have become an indispensable tool for eCommerce businesses looking to enhance their bot online shopping customer experience and drive sales. A shopping bots, also known as a chatbot, is a computer program powered by artificial intelligence that can interact with customers in real-time through a chat interface. The benefits of using a chatbot for your eCommerce store are numerous and can lead to increased customer satisfaction.

Here is a quick summary of the best AI shopping assistant tools I’ll be discussing below. A leading tyre manufacturer, CEAT, sought to enhance customer experience with instant support. It also aimed to collect high-quality leads and leverage AI-powered conversations to improve conversions. By managing your traffic, you’ll get full visibility with server-side analytics that helps you detect and act on suspicious traffic. For example, the virtual waiting room can flag aggressive IP addresses trying to take multiple spots in line, or traffic coming from data centers known to be bot havens.

Some are ready-made solutions, and others allow you to build custom conversational AI bots. You can use one of the ecommerce platforms, like Shopify or WordPress, to install the bot on your site. Or, you can also insert a line of Chat PG code into your website’s backend. Take a look at some of the main advantages of automated checkout bots. As an ex-agency strategist turned freelance WFH fashion icon, Michelle is passionate about putting the sass in SaaS content.

Furthermore, tools like Honey exemplify the added value that shopping bots bring. Beyond product recommendations, they also ensure users get the best value for their money by automatically applying discounts and finding the best deals. It helps store owners increase sales by forging one-on-one relationships. The Cartloop Live SMS Concierge service can guide customers through the purchase journey with personalized recommendations and 24/7 support assistance. This list contains a mix of e-commerce solutions and a few consumer shopping bots.

So, focus on these important considerations while choosing the ideal shopping bot for your business. Let the AI leverage your customer satisfaction and business profits. If the answer to these questions is a yes, you’ve likely found the right shopping bot for your ecommerce setup.

Real-life examples of shopping bots

Shoppers can browse a brand’s products, get product recommendations, ask questions, make purchases and checkout, and get automatic shipping updates all through Facebook Messenger. Many brands and retailers have turned to shopping bots to enhance various stages of the customer journey. Sadly, a shopping bot isn’t a robot you can send out to do your shopping for you. But for now, a shopping bot is an artificial intelligence (AI) that completes specific tasks. With shopping bots, customers can make purchases with minimal time and effort, enhancing the overall shopping experience.

But when bots target these margin-negative products, the customer acquisition goals of flash sales go unmet. All you achieve is low-to-negative margin sales without any of the benefits. The lifetime value of the grinch bot is not as valuable as a satisfied customer who regularly returns to buy additional products. First, you miss a chance to create a connection with a valuable customer. Hyped product launches can be a fantastic way to reward loyal customers and bring new customers into the fold. Shopping bots sever the relationship between your potential customers and your brand.

Additionally, these bots can be integrated with user accounts, allowing them to store preferences, sizes, and even payment details securely. This results in a faster checkout process, as the bot can auto-fill necessary details, reducing the hassle of manual data entry. By analyzing a user’s browsing history, past purchases, and even search queries, these bots can create a detailed profile of the user’s preferences. This round-the-clock availability ensures that customers always feel supported and valued, elevating their overall shopping experience. Gone are the days of scrolling endlessly through pages of products; these bots curate a personalized shopping list in an instant.

This is where shoppers will typically ask questions, read online reviews, view what the experience will look like, and ask further questions. They too use a shopping bot on their website that takes the user through every step of the customer journey. They can add items to carts, fill in shipping details, and even complete purchases, often used for high-demand items. However, for those who prioritize a seamless building experience and crave more integrations, ShoppingBotAI might just be your next best friend in the shopping bot realm.

In this blog post, we will take a look at the five best shopping bots for online shopping. We will discuss the features of each bot, as well as the pros and cons of using them. The bot can offer product recommendations based on past purchases, wishlists, or even items left in the cart during a previous visit. Such proactive suggestions significantly reduce the time users spend browsing. Shopping bots, often referred to as retail bots or order bots, are software tools designed to automate the online shopping process.

Probably the most well-known type of ecommerce bot, scalping bots use unfair methods to get limited-availability and/or preferred goods or services. Shopping bots enabled by voice and text interfaces make online purchasing much more accessible. This leads to quick and accurate resolution of customer queries, contributing to a superior customer experience. Shopping bots have an edge over traditional retailers when it comes to customer interaction and problem resolution. One of the major advantages of bots over traditional retailers lies in the personalization they offer. The retail industry, characterized by stiff competition, dynamic demands, and a never-ending array of products, appears to be an ideal ground for bots to prove their mettle.

eBay ShopBot

For e-commerce store owners like you, envisioning a chatbot that mimics human interaction, Chatfuel might just be your dream platform. Time is of the essence, and shopping bots ensure users save both time and effort, making purchases a breeze. By analyzing search queries, past purchase history, and even browsing patterns, shopping bots can curate a list of products that align closely with what the user is seeking. The true magic of shopping bots lies in their ability to understand user preferences and provide tailored product suggestions.

Automation tools like shopping bots will future proof your business — especially important during these tough economic times. Customers want a faster, more convenient shopping experience today. They want their questions answered quickly, they want personalized product recommendations, and once they purchase, they want to know when their products will arrive. This bot for buying online helps businesses automate their services and create a personalized experience for customers. The system uses AI technology and handles questions it has been trained on.

They are designed to make the checkout process as smooth and intuitive as possible. Shopping bots streamline the checkout process, ensuring users complete their purchases without any hiccups. For merchants, the rise of shopping bots means more than just increased sales. As AI and machine learning technologies continue to evolve, shopping bots are becoming even more adept at understanding the nuances of user behavior.

You will find a product list that fits your set criteria on the new page. Here are six real-life examples of shopping bots being used at various stages of the customer journey. BIK is a customer conversation platform that helps businesses automate and personalize customer interactions across all channels, including Instagram and WhatsApp.

You can create bots for Facebook Messenger, Telegram, and Skype, or build stand-alone apps through Microsoft’s open sourced Azure services and Bot Framework. Inspired by Yellow Pages, this bot offers purchasing interactions for everything from movie and airplane tickets to eCommerce and mobile recharges. You can also collect feedback from your customers by letting them rate their experience and share their opinions with your team. This will show you how effective the bots are and how satisfied your visitors are with them.

This means fewer steps to complete a purchase, reducing the chances of cart abandonment. They can also scout for the best shipping options, ensuring timely and cost-effective delivery. Furthermore, with the rise of conversational commerce, many of the best shopping bots in 2023 are now equipped with chatbot functionalities. This allows users to interact with them in real-time, asking questions, seeking advice, or even getting styling tips for fashion products. Mindsay believes that shopping bots can help reduce response times and support costs while improving customer engagement and satisfaction.

How Do Customers and Merchants Benefit from Online Shopping Bots

This enables the bots to adapt and refine their recommendations in real-time, ensuring they remain relevant and engaging. Moreover, these bots are available 24/7, ensuring that user queries are addressed anytime, anywhere. Shopping bots ensure a hassle-free purchase journey by automating tasks and providing instant solutions. This level of precision ensures that users are always matched with products that are not only relevant but also of high quality. Moreover, these bots are not just about finding a product; they’re about finding the right product. They take into account user reviews, product ratings, and even current market trends to ensure that every recommendation is top-notch.

bot online shopping

You can create a standalone survey, or you can collect feedback in small doses during customer interactions. Most recommendations it gave me were very solid in the category and definitely among the cheapest compared to similar products. Although it only gave 2-3 products at a time, I am sure you’ll appreciate the clutter-free recommendations. Latercase, the maker of slim phone cases, looked for a self-service platform that offered flexibility and customization, allowing it to build its own solutions. Shopping bots enable brands to drive a wide range of valuable use cases.

In the cat-and-mouse game of bot mitigation, your playbook can’t be based on last week’s attack. As you’ve seen, bots come in all shapes and sizes, and reselling is a very lucrative business. For every bot mitigation solution implemented, there are bot developers across the world working on ways to circumvent it. 45% of online businesses said bot attacks resulted in more website and IT crashes in 2022.

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part) – Yahoo Finance

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part).

Posted: Thu, 07 Mar 2024 08:00:00 GMT [source]

Instead of spending hours browsing through countless websites, these bots research, compare, and provide the best product options within seconds. This not only fosters a deeper connection between the brand and the consumer but also ensures that shopping online is as interactive and engaging as walking into a physical store. This lets eCommerce brands give their bot personality and adds authenticity to conversational commerce. BargainBot seeks to replace the old boring way of offering discounts by allowing customers to haggle the price. The bot can strike deals with customers before allowing them to proceed to checkout.

In-store merchants, on the other hand, can leverage shopping bots in their digital platforms to drive foot traffic to their physical locations. One of the standout features of shopping bots is their ability to provide tailored product suggestions. In 2023, as the e-commerce landscape becomes more saturated with countless products and brands, the role of the best shopping bots has never been more crucial.

You don’t have to tell it anything, just choose a category and then a product and the AI will start asking questions to find the right item. Shop.app AI by Shopify https://chat.openai.com/ has a chat panel on the right side and a shopping panel on the left. You can write your queries in the chat, and it will show results in the left panel.

For online merchants, this means a significant reduction in bounce rates. When customers find relevant products quickly, they’re more likely to stay on the site and complete a purchase. Navigating the e-commerce world without guidance can often feel like an endless voyage. With a plethora of choices at their fingertips, customers can easily get overwhelmed, leading to decision fatigue or, worse, abandoning their shopping journey altogether. They crave a shopping experience that feels unique to them, one where the products and deals presented align perfectly with their tastes and needs.

bot online shopping

Chatbots also cater to consumers’ need for instant gratification and answers, whether stores use them to provide 24/7 customer support or advertise flash sales. This constant availability builds customer trust and increases eCommerce conversion rates. Jenny provides self-service chatbots intending to ensure that businesses serve all their customers, not just a select few. The no-code chatbot may be used as a standalone solution or alongside live chat applications such as Zendesk, Facebook Messenger, SpanEngage, among others. Verloop is a conversational AI platform that strives to replicate the in-store assistance experience across digital channels. Users can access various features like multiple intent recognition, proactive communications, and personalized messaging.

They streamline operations, enhance customer journeys, and contribute to your bottom line. Online customers usually expect immediate responses to their inquiries. However, it’s humanly impossible to provide round-the-clock assistance. You can foun additiona information about ai customer service and artificial intelligence and NLP. While physical stores give the freedom to ‘try before you buy,’ online shopping misses out on this personal touch. One of the significant benefits that shopping bots contribute is facilitating a fast and easy checkout process.

You don’t want to miss out on this broad audience segment by having a shopping bot that misbehaves on smaller screens or struggles to integrate with mobile interfaces. This shift is due to a number of benefits that these bots bring to the table for merchants, both online and in-store. The customer’s ability to interact with products is a key factor that marks the difference between online and brick-and-mortar shopping. When a customer lands at the checkout stage, the bot readily fills in the necessary details, removing the need for manual data input every time you’re concluding a purchase. This vital consumer insight allows businesses to make informed decisions and improve their product offerings and services continually. Ranging from clothing to furniture, this bot provides recommendations for almost all retail products.

Whether an intentional DDoS attack or a byproduct of massive bot traffic, website crashes and slowdowns are terrible for any retailer. They lose you sales, shake the trust of your customers, and expose your systems to security breaches. So it’s not difficult to see how they overwhelm web application infrastructure, leading to site crashes and slowdowns.

Rate this post

Đọc tiếp

Tin tức

Tài chính COMB của ngân hàng Phương Đông OCB là công ty tài chính bỉ ổi chuyên khủng bố khách hàng vay dù chưa đến hạn thanh tóan, mọi người cần tránh

Đã đăng

 ngày

Bởi

Theo thông tin của rất nhiều khách hàng không may sử dụng dịch vụ của công ty tài chính COMB của ngân hàng Phương Đông OCB, thì họ liên tục bị điện thoại khủng bố người nhà và cả bạn bè trên Facebook, mặc dù khoản vay chưa đến hạn thanh toán. Ví dụ bạn có khoản vay 20 phải đóng hàng tháng thì từ ngày 10 đến ngày 20 bạn sẽ liên tục bị gọi điện ngày 2-3 cuộc nhắc nợ, nếu khách hàng cảm thấy phiền không nghe thì họ sẽ tìm thông tin của bạn bè người thân trên facebook rồi gọi điện làm phiền. Theo như nhiều người sử dụng các dịch vụ tài chính thì chưa có dịch vụ tài chính nào có kiểu nhắc nợ bỉ ổi như công ty tài chính ComB của ngân hàng Phương Đông OCB. Các công ty tài chính chỉ gọi điện nhắc nợ nhiều lần khi khách hàng đã quá ngày thanh toán mà chưa hoàn thành còn trước đó họ chỉ gọi 1 cuộc để nhắc nhở khách hàng mà thôi. Co những khách hàng lịch sử trả nợ rất tốt, chưa bao giờ bị quá hạn vẫn bị khủng bố như thường.

Rate this post
Đọc tiếp
Advertisement

Facebook

Advertisement

Tin Nổi bật

    Paste your advertisement code here.