Kết nối với chúng tôi:

Tin tức

20 năm Putin lãnh đạo nước Nga

Đã đăng

 ngày

 
Vẫy tay chào từ biệt Yeltsin vào đêm giao thừa 1999, Putin lên sóng truyền hình, đưa ra thông điệp năm mới đầu tiên trong hai thập kỷ lãnh đạo nước Nga.

“Giấc mơ thường trở thành hiện thực vào đêm giao thừa, đặc biệt là giao thừa năm nay”, Vladimir Putin phát biểu trên truyền hình Nga đêm 31/12/1999, với tư cách là quyền Tổng thống Nga. Trước đó, Boris Yeltsin bất ngờ tuyên bố từ chức và trao lại quyền lực cho Putin.

Hơn ba tháng trước, khi được Yeltsin đề bạt từ Giám đốc Tổng cục An ninh (FSB) lên làm Thủ tướng, Putin gần như chưa có tiếng tăm gì trên chính trường. 

“Cậu đã có đủ thời gian để suy nghĩ về việc đó trước đây rồi. Giờ hãy trả lời đi”, Yeltsin quả quyết khi Putin từ chối đề nghị làm quyền Tổng thống và thuyết phục Yeltsin không từ chức. Putin buộc phải nhận lời. Ông trở thành quyền tổng thống trong bối cảnh nước Nga đang lao đao vì cuộc khủng hoảng kinh tế và những rối ren từ cuộc chiến tranh Chechnya lần thứ nhất (1994-1996). 

“Vẫn còn quá sớm để xóa bỏ tư cách cường quốc của Nga. Tôi sẽ đưa nước Nga trở lại vũ đài thế giới”, Putin cam kết trong phát biểu mừng năm mới 2000.

Nước Nga khi đó vừa hứng chịu hàng loạt vụ đánh bom xảy ra trên khắp toàn quốc khiến hơn 300 người thiệt mạng. Putin cáo buộc phiến quân Chechnya là thủ phạm gây ra các cuộc khủng bố và quyết định mở chiến dịch quân sự, mở màn chiến tranh Chechnya lần thứ hai.

Đến tháng 2/2000, hai tháng sau khi Putin trở thành quyền Tổng thống, quân đội Nga chiếm được thủ đô Grozny của Cộng hòa Chechnya. Chưa đầy một tuần trước khi cuộc bầu cử tổng thống năm 2000 diễn ra, Putin trèo vào buồng lái một tiêm kích Su-27, cùng phi công vượt qua vùng chiến sự bay thẳng tới thủ phủ Grozny của Chechnya. Trong cuộc gặp với các binh sĩ Nga đang tham chiến tại Chechnya, Putin thề sẽ nghiền nát phiến quân.

Hình ảnh một lãnh đạo cứng rắn trên chiến trường khiến danh tiếng của Putin gia tăng nhanh chóng, giúp ông giành chiến thắng áp đảo trong cuộc bầu cử ngày 26/3/2000, trở thành Tổng thống Nga.

Ngay sau khi nắm quyền, Putin tiếp tục thể hiện hình ảnh lãnh đạo cứng rắn khi tung ra hàng loạt biện pháp quyết liệt nhằm củng cố quyền lực và khẳng định vị thế. Trong những năm đầu tiên, ông thẳng tay vô hiệu hóa quyền lực của các nhà tài phiệt, những người đã tích lũy được khối tài sản khổng lồ sau khi Liên Xô tan rã và tìm mọi cách dùng tiền thao túng chính trường.

Năm 2003, Nga bắt nhà tài phiệt Mikhail Khodorkovsky, ông chủ tập đoàn dầu khí Yukos với khối tài sản 8 tỷ USD, với cáo buộc lừa đảo, trốn thuế, biển thủ và rửa tiền. Sau khi Khodorkovsky lĩnh án 9 năm tù năm 2005, tập đoàn Yukos sụp đổ. 

Nikolai Petrov, thành viên Trung tâm Carnegie Moskva, cho rằng việc hạ bệ Khodorkovsky đánh dấu thắng lợi của siloviki, nhóm các quan chức hàng đầu thuộc cơ quan an ninh, cảnh sát, quân đội Nga, trước giới tài phiệt lũng đoạn kinh tế Nga từ thời Yeltsin.

Thắng lợi này giúp Putin giành lợi thế đáng kể về chính trị và kinh tế trước các đối thủ, giúp ông lấy lại quyền kiểm soát của nhà nước đối với các lĩnh vực quan trọng của nền kinh tế và hệ thống truyền hình. Sự ủng hộ của các kênh truyền hình được coi là yếu tố quan trọng giúp Putin tái đắc cử nhiệm kỳ hai vào tháng 3/2004 với 71% phiếu bầu.

Chỉ 6 tháng sau khi tái đắc cử, Putin đối mặt với những thách thức mà ông cho là “khó khăn nhất” trong sự nghiệp chính trị, đó là các cuộc tấn công khủng bố tại trường học ở Beslan và thủ đô Moskva. Tuy nhiên, các sự kiện này cũng tạo điều kiện để Putin củng cố quyền lực, khi đưa ra sáng kiến thay thế cuộc bầu cử thống đốc vùng bằng hệ thống bổ nhiệm trực tiếp từ Điện Kremlin.

Hệ thống bổ nhiệm lãnh đạo vùng này vấp phải sự phản đối của nhiều cựu lãnh đạo, trong đó có Yeltsin, cho rằng đây là một bước xa rời dân chủ ở Nga. Tuy nhiên, cơ chế này vẫn được áp dụng, giúp Putin thể hiện quyền lực từ trung ương tới địa phương.

Tổng thống Nga Putin tại lễ khai mạc phiên toàn thể Diễn đàn Kinh tế phương Đông ở Vladivostok hồi tháng 9/2019. Ảnh: Reuters.
Tổng thống Nga Putin tại lễ khai mạc phiên toàn thể Diễn đàn Kinh tế phương Đông ở Vladivostok hồi tháng 9/2019. Ảnh: Reuters.

Khi nhiệm kỳ hai của Putin sắp kết thúc, nhiều người đề nghị sửa đổi Hiến pháp để cho phép ông ra tranh cử Tổng thống nhiệm kỳ ba, do Hiến pháp Nga quy định một người không được làm quá hai nhiệm kỳ tổng thống liên tiếp. Tuy nhiên, tháng 12/2007, Putin tuyên bố ủng hộ Phó thủ tướng Dmitry Medvedev trở thành người kế nhiệm. Medvedev cũng lập tức đề nghị Putin nắm ghế Thủ tướng sau khi ông đắc cử Tổng thống năm 2008 và Putin chấp nhận. 

Đây được đánh giá là “bộ đôi quyền lực” của Nga trong giai đoạn 2008-2012, nhưng giới quan sát cho rằng Putin thời kỳ này thực tế là người đưa ra mọi quyết sách quan trọng tại Điện Kremlin và Tổng thống Medvedev chỉ là người thừa hành. Vào cuối nhiệm kỳ của mình, Tổng thống Medvedev đã thúc đẩy việc sửa đổi Hiến pháp, giúp kéo dài nhiệm kỳ tổng thống từ 4 năm lên 6 năm, động thái được cho là dọn đường cho sự trở lại của Putin.

Năm 2012, “bộ đôi quyền lực” này có sự hoán đổi vị trí, khi Putin tiếp tục tranh cử ghế tổng thống và đắc cử nhiệm kỳ thứ ba với 63% phiếu bầu, sau đó bổ nhiệm Medvedev làm Thủ tướng. Theo Reuters, khoảng 20.000 người hồi tháng 5/2012 đã tổ chức biểu tình ở thủ đô Moskva để phản đối việc Putin đắc cử nhiệm kỳ ba, dẫn đến các cuộc đụng độ với cảnh sát khiến hơn 400 người bị bắt.

Trong cuộc bầu cử năm 2018, Putin giành được 77% số phiếu và tiếp tục làm Tổng thống Nga trong nhiệm kỳ thứ tư kéo dài 6 năm, sẽ kết thúc vào năm 2024.

Phát biểu lúc bấy giờ, Putin khẳng định ông không có kế hoạch sửa đổi hiến pháp. Tổng thống Nga cũng gạt câu hỏi về việc liệu ông có tranh cử để tại vị đến năm 2030 hay không. “Tôi sẽ làm gì, ở lại cho đến khi tôi 100 tuổi sao? Không”, Putin nhấn mạnh. Nhưng những suy đoán về khả năng Nga sửa đổi hiến pháp để Putin tiếp tục giữ chức tổng thống vẫn tiếp diễn.

Bên cạnh các biện pháp ổn định xã hội và củng cố quyền lực, Putin trong 20 năm lãnh đạo của mình đã thực hiện một loạt cải cách mạnh tay nhằm vực dậy nền kinh tế Nga vốn đã trên bờ vực sụp đổ sau khi Liên Xô tan rã.

Trong hai nhiệm kỳ Tổng thống đầu tiên, Putin tập trung thực hiện chiến lược kinh tế do Bộ trưởng Thương mại và Phát triển Kinh tế German Gref đưa ra năm 2000 nhằm thay đổi rộng khắp nền kinh tế Nga trong vòng một thập kỷ. Chiến lược này bao gồm cải cách thuế và lương hưu, sửa đổi luật đất đai, giảm thiểu đáng kể các rào cản khi mở và điều hành doanh nghiệp, cải cách công vụ, đồng thời thúc đẩy đàm phán đưa Nga gia nhập Tổ chức Thương mại Thế giới (WTO).

Quá trình quốc hữu hóa nền kinh tế bắt đầu. Những cải cách đáng kể tiếp tục được thực hiện trong kinh tế vĩ mô và lĩnh vực tài chính. Nợ công gần như được trả hết và Quỹ Bình ổn ra đời.

Nga cũng thực hiện thành công nhiều chương trình công nghiệp quốc gia, xây dựng nền kinh tế dựa trên cơ sở công nghệ cao, giảm quá phụ thuộc vào xuất khẩu tài nguyên. GDP tăng trung bình 7% trong nhiệm kỳ đầu của Putin và một phần nhiệm kỳ thứ hai khi những cải cách bắt đầu cho “trái ngọt”.

Trong 10 năm từ 1999 đến 2008, GDP Nga tăng 94% và GDP bình quân đầu người tăng gấp đôi. Nhờ giá dầu tăng và dòng tiền đầu tư không ngừng từ nước ngoài, giá trị đồng rouble được tăng cường đáng kể. Đây được đánh giá là thập kỷ tăng trưởng nổi bật nhất trong lịch sử kinh tế Nga.

Tuy nhiên, nhiều chuyên gia cho rằng thành tựu kinh tế của Nga trong thời kỳ này nhờ vào giá dầu và các mặt hàng xuất khẩu tăng cao hơn là do hiệu quả từ các chính sách cải cách của Putin. Nguồn thu từ dầu mỏ và khí đốt tự nhiên chiếm tới gần 25% GDP và khoảng 30% tổng thu nhập ngân sách quốc gia của Nga.

Nước Nga bắt đầu hứng chịu đòn giáng đầu tiên từ cuộc khủng hoảng tài chính toàn cầu nổ ra vào 2007-2008, khiến tăng trưởng kinh tế trở nên ì ạch ở mức dưới 2%. Dù Putin cam kết sẽ nhanh chóng đưa nền kinh tế Nga phát triển trở lại, việc chính phủ của ông không có bất kỳ cải cách nào lớn khiến tình trạng trì trệ kéo dài suốt nhiều năm sau.

Bộ máy hành chính cồng kềnh, quan liêu ngày càng phình to và chi tiêu quốc gia thiếu hiệu quả được coi là những yếu tố cản trở tăng trưởng kinh tế Nga. Chỉ số cạnh tranh và điều kiện kinh doanh ở Nga không có nhiều cải thiện, trong khi tình trạng tham nhũng tiếp tục gia tăng.

Bộ trưởng Tài chính Nga Alexei Ulyukayev năm 2014 cảnh báo rằng nếu giá dầu trung bình giảm xuống mức 50 USD/thùng, nước Nga sẽ mất hơn 45 tỷ USD thu nhập, khiến nền kinh tế đối mặt nguy cơ tăng trưởng thấp. Dự báo này nhanh chóng trở thành hiện thực, khi nước Nga lâm vào khủng hoảng tài chính sâu sắc vào cuối 2014 vì giá dầu lao dốc.

Giá dầu tháng 12/2014 ở mức gần 56 USD/thùng, bằng một nửa so với 6 tháng trước đó. Nguồn thu từ dầu giảm mạnh khiến đồng rouble mất giá nhanh chóng. Tính đến tháng 3/2016, giá trị của đồng rouble chỉ còn bằng 50% so với thời điểm tháng 7/2014. Tình hình càng trở nên tồi tệ hơn khi phương Tây bắt đầu áp đặt các lệnh trừng phạt kinh tế để đáp trả việc Nga sáp nhập bán đảo Crimea.

Giá dầu sụt giảm và tình trạng bị cô lập khỏi kinh tế toàn cầu đã chôn vùi mọi hy vọng về cải cách và tăng trưởng kinh tế của Nga. Thay vì tăng trưởng GDP trung bình 6% một năm trong giai đoạn 2012-2018 như kỳ vọng, tỷ lệ tăng trưởng kinh tế Nga liên tục duy trì ở mức dưới 1%.

Để đáp trả và thể hiện sự cứng rắn, Putin ra lệnh cấm nhập khẩu nhiều loại lương thực từ phương Tây. Tuy nhiên, điều này đã ảnh hưởng đáng kể đến sản xuất và tiêu dùng của chính người dân Nga. Các sản phẩm tiêu dùng nhập khẩu trở nên khan hiếm và tăng giá, trong khi tiền lương giảm và tình trạng thất nghiệp gia tăng, khiến chất lượng cuộc sống của người dân Nga giảm sút, đặc biệt là các gia đình trung lưu và những người nghèo.

Trong năm 2015, mức tăng trưởng GDP của Nga giảm 3,7%, mức giảm kỷ lục kể từ sau khủng hoảng kinh tế toàn cầu năm 2009, theo Financial Times. Lương bình quân của người Nga giảm từ 967 USD/tháng năm 2013 xuống còn 450 USD/tháng năm 2016, thấp hơn cả Trung Quốc và Ba Lan, theo Mikhail Matovnikov, nhà phân tích trưởng tại ngân hàng Sberbank của Nga.

Đến cuối năm 2017, sau một số cải cách của chính phủ và giá dầu trên đà tăng lên mức 70 USD/thùng, kinh tế Nga bắt đầu hồi phục, khi lạm phát giảm xuống dưới 2% và tăng trưởng kinh tế tăng từ 0,3% năm 2016 lên 2,3% năm 2018.

Tuy nhiên, khảo sát năm 2018 của trang Finanz.ru với 1.400 nhà quản lý doanh nghiệp ở Nga cho thấy 76% số người tham gia khảo sát đánh giá tình trạng của nền kinh tế Nga hiện nay là “khủng hoảng và thảm khốc”, chỉ có 4% cho rằng nền kinh tế đất nước đang hoạt động tốt.

Sự sút giảm của nền kinh tế cũng tác động đáng kể đến ảnh hưởng của Nga trên trường quốc tế và chính sách đối ngoại của Putin.

Những năm đầu nhiệm kỳ, Putin nỗ lực cải thiện quan hệ với phương Tây. Ông là một trong những người đầu tiên điện đàm với Tổng thống Mỹ George W. Bush để chia buồn sau cuộc tấn công khủng bố ngày 11/9/2001. Ông cũng giúp Mỹ đánh Taliban tại Afghanistan và cho phép Mỹ hiện diện quân sự tại vùng Trung Á, một trong những lãnh thổ quan trọng với an ninh địa chính trị Nga, để phục vụ mục đích chống khủng bố.

Trong khi EU và NATO không ngừng mở rộng ảnh hưởng về phía đông, Putin chấp nhận để các quốc gia từng nằm trong phạm vi ảnh hưởng truyền thống của Nga ngả về phương Tây, nhưng cũng tìm cách “hóa giải” sức mạnh của NATO. Ông năm 2002 thậm chí đề nghị để Nga gia nhập NATO như một cách để tăng cường hợp tác chống khủng bố.

Sau cuộc gặp giữa Putin và Tổng thống Mỹ George W. Bush ngày 29/5/2002 tại Italy, việc thành lập Hội đồng NATO – Nga được tất cả thành viên của khối tán thành. Tuy nhiên, NATO vẫn coi Nga là mối đe dọa và không chấp nhận tư cách “thành viên đầy đủ” của Moskva.

Quan hệ Nga – NATO căng thẳng trở lại vào năm 2008, khi Putin phát động chiến dịch quân sự can thiệp vào Gruzia để ủng hộ hai khu vực Nam Ossetia và Abkhazia ly khai và công nhận nền độc lập của hai nước cộng hòa này. Cuộc chiến 5 ngày của Nga ở Gruzia vấp phải sự chỉ trích của cộng đồng quốc tế, nhất là các nước phương Tây. Chiến dịch này cũng đánh dấu sự chấm dứt của hợp tác song phương trong khuôn khổ Hội đồng NATO – Nga.

Với phong cách lãnh đạo cứng rắn, Putin luôn muốn thể hiện vị thế của Nga trên trường quốc tế và không chịu khuất phục trước sức ép từ phương Tây. Điều này được thể hiện rất rõ trong nỗ lực sáp nhập bán đảo Crimea năm 2014.

Bất chấp sự phản đối của Ukraine và những đe dọa từ phương Tây, Putin vẫn cho tiến hành cuộc trưng cầu dân ý ở Crimea để sáp nhập bán đảo này vào lãnh thổ. Truyền thông Nga ca ngợi Putin như một lãnh đạo sẵn sàng bảo vệ lợi ích của đất nước, của dân tộc trong “vòng vây hãm của kẻ thù”.

Sự kiện Nga sáp nhập Crimea châm ngòi cho làn sóng đòi ly khai ở nhiều khu vực tại miền đông Ukraine, khiến xung đột đẫm máu nổ ra tại đây suốt nhiều năm qua. Kiev và các đồng minh phương Tây cáo buộc Moskva kích động nổi dậy và hỗ trợ nhân lực, vũ khí cho phe ly khai ở miền đông Ukraine, nhưng Điện Kremlin bác bỏ.

Nước Nga dưới thời Putin càng bị đẩy vào tình thế bị cô lập hơn nữa sau một loạt bê bối, từ cáo buộc can thiệp bầu cử Mỹ cho tới việc bị nghi hỗ trợ phe ly khai Ukraine bắn rơi máy bay MH17 ở miền đông nước này. Mỹ và châu Âu cũng áp đặt thêm nhiều lệnh trừng phạt đối với Nga sau khi nước này bị cáo buộc đứng sau vụ đầu độc cha con cựu điệp viên Sergei Skripal ở Anh, dù Moskva bác bỏ.

Trước tình cảnh bị cô lập ở châu Âu, Nga buộc phải tăng cường hợp tác với Trung Quốc và mở rộng ảnh hưởng tới Trung Đông. Tham vọng đưa nước Nga trở lại vũ đài thế giới được Putin thể hiện qua quyết định phát động chiến dịch can thiệp quân sự vào Syria năm 2015. Đây là lần đầu tiên kể từ khi Liên Xô tan rã, nước Nga thực hiện một cuộc phiêu lưu quân sự quy mô lớn ở Trung Đông, khu vực Moskva đang dần đánh mất ảnh hưởng vào tay phương Tây.

Sự thành công của chiến dịch can thiệp tại Syria được coi là “điểm sáng” trong chính sách đối ngoại của Nga. Gần 5 năm tham chiến tại đây đã biến Nga thành một thế lực có ảnh hưởng đáng kể ở Trung Đông, đặc biệt là trong bối cảnh Tổng thống Mỹ Donald Trump thực hiện chính sách “nước Mỹ trên hết” và giảm bớt can thiệp quân sự ở nước ngoài.

Đến nay, Nga trở thành bên duy nhất có thể đàm phán với mọi “tay chơi” ở Trung Đông. Nước này đang cung cấp tên lửa S-400 cho Thổ Nhĩ Kỳ, một thành viên NATO, và ký những hợp đồng trị giá hàng tỷ USD với Arab Saudi, đồng minh thân cận nhất với Mỹ trong thế giới Arab. Nga cũng xích lại gần hơn với Ai Cập, một đồng minh lâu năm khác của Mỹ, và đang từng bước tiến tới hình thành một mối quan hệ chặt chẽ với Trung Quốc.

Chiến dịch quân sự kéo dài ở Syria mang lại danh tiếng trong nước cho Putin, nhưng cũng khiến quân đội Nga hứng chịu một số tổn thất về nhân lực và khí tài, trong khi kinh tế Nga phải gồng mình gánh khoản chi phí lớn cho các hoạt động quân sự ở vùng đất xa xôi. Xung đột ở quốc gia này khó có thể kết thúc trong thời gian ngắn, đồng nghĩa với việc Nga sẽ phải tiếp tục can dự và chấp nhận những rủi ro về quân sự, chính trị có thể xảy ra.

Tuy nhiên, cuộc chiến ở Syria cũng là cơ hội để Nga phô diễn các loại khí tài quân sự của mình, qua đó thúc đẩy hoạt động xuất khẩu vũ khí. Kể từ khi lên cầm quyền, Putin đã thúc đẩy mạnh mẽ chương trình hiện đại hóa quân đội, mang tới những thay đổi lớn trong diện mạo quân sự của Nga.

Khi Putin mới nhậm chức, quân đội Nga đã bị suy giảm đáng kể về sức mạnh và danh tiếng, khi ngân sách quốc phòng giảm từ mức 246 tỷ USD năm 1988 xuống còn 14 tỷ USD năm 1994, quân số giảm từ 5 triệu người xuống còn một triệu người, theo số liệu của Viện Nghiên cứu Hòa bình Quốc tế Stockholm (SIPRI).

Trong đội quân một triệu người này, Bộ tổng tham mưu quân đội Nga chỉ huy động được 65.000 binh sĩ để tham gia cuộc chiến Chechnya lần thứ nhất (1994-1996), trong đó sự lạc hậu về trang bị, khí tài cùng huấn luyện yếu kém đã khiến quân đội Nga hứng chịu nhiều tổn thất. Sức mạnh quân sự duy nhất của Nga khi đó chỉ là năng lực răn đe hạt nhân nhằm bảo vệ chủ quyền và an ninh cho Nga.

Nhưng kể từ khi Putin bắt đầu cuộc cải cách quân đội và tăng mạnh chi tiêu quốc phòng từ năm 2008, quân đội Nga đã lột xác hoàn toàn. Nga đã phục hồi và phát triển các tổ hợp công nghiệp quốc phòng do nhà nước quản lý trên cơ sở 50 công ty công nghiệp quốc phòng. Bước đi này giúp thúc đẩy mạnh mẽ lĩnh vực nghiên cứu, chế tạo, sản xuất vũ khí, không chỉ đủ đáp ứng yêu cầu trong nước mà còn phục vụ cả xuất khẩu.

Năm 2018, Nga vượt qua Anh trở thành nước sản xuất vũ khí lớn thứ hai thế giới sau Mỹ, theo báo cáo từ SIPRI. Hiện tại, Nga đã xuất khẩu vũ khí tới 65 nước và ký hiệp định hợp tác kỹ thuật, quân sự với 89 nước.

Nền quốc phòng Nga được đánh giá còn thua kém Mỹ trong các lĩnh vực như tàu sân bay hay tiêm kích tàng hình, nhưng lại vượt mặt Mỹ trong nỗ lực phát triển vũ khí siêu vượt âm. Bộ trưởng Quốc phòng Mỹ Mark Esper hôm 9/12 phải thừa nhận nước này đang theo sau Nga về vũ khí siêu vượt âm, cho biết Washington đang đầu tư nhiều nguồn lực để bám đuổi Moskva, nhưng sẽ mất vài năm nữa mới sở hữu vũ khí tương tự.

Global FirePower năm 2019 xếp hạng Nga là nước có lực lượng vũ trang mạnh thứ hai toàn cầu, chỉ sau Mỹ.

Các binh sĩ Nga tuần tra ở Syria hồi tháng 11. Ảnh: NYTimes.
Các binh sĩ Nga tuần tra ở Syria hồi tháng 11. Ảnh: NYTimes.

Hai thập kỷ Putin lãnh đạo nước Nga, những quan điểm về ông cũng được phân làm hai thái cực. Hầu như mọi hành động của ông đều gây bàn tán. Ông luôn nỗ lực hết mình để khắc họa bản thân là một người cứng rắn, ngay cả trong các hoạt động đời thường như tập judo, chơi khúc côn cầu, lái xe môtô, săn bắn hay câu cá.

Một khía cạnh đặc biệt gây tranh cãi ở Putin là cách ông đối xử với người đồng tính. Chính quyền Putin hồi năm 2013 thông qua một luật cấm quảng cáo về đồng tính luyến ái cho những người dưới 18 tuổi. Putin quả quyết luật chống đồng tính “không gây hại cho bất kỳ ai”. Bộ Tư pháp Nga khẳng định nó được đưa ra để “bảo vệ đạo đức và sức khỏe trẻ em”. Thế nhưng, Tòa án Nhân quyền châu Âu lại ra phán quyết rằng đạo luật trên là biểu hiện của hành vi phân biệt đối xử và kỳ thị người đồng tính.

Dù Putin đã nắm quyền một thời gian dài, các cuộc thăm dò ý kiến dư luận do truyền thông Nga thực hiện cho thấy ông vẫn rất nổi tiếng và được yêu mến. Sau chiến dịch quân sự ở Syria năm 2015, tỷ lệ ủng hộ Putin ở mức cao nhất là 89,9%. Kết quả khảo sát năm 2017 cho thấy tỷ lệ ủng hộ của người dân Nga dành cho ông vẫn ở mức 83,5%.

Tuy nhiên, Putin không được ủng hộ cao như vậy ở phạm vi toàn cầu. Khảo sát năm 2015 của Gallup về mức độ yêu thích của các lãnh đạo thế giới, Putin chỉ được 33% số người được hỏi ủng hộ, kém mức 53% của Barack Obama. Tỷ lệ không ủng hộ ông là 43%, cao hơn so với mức 29% của Obama.

Một số người Nga cho rằng dù cuộc sống có được cải thiện trong những năm đầu nhiệm kỳ của Putin, nước Nga đang bị ông kiểm soát chặt chẽ, đặc biệt là trong cách truyền thông quốc gia và báo chí nói về Tổng thống. Những người phản đối còn cáo buộc Putin trao quyền lực cùng quyền kiểm soát vào tay một nhóm nhỏ những người giàu có.

Lev Gudkov, giám đốc Trung tâm Levada, một tổ chức thăm dò dư luận độc lập, cho rằng sự ủng hộ lớn của người dân Nga dành cho Putin một phần do ông chủ Điện Kremlin luôn nhận được sự chú ý của dư luận trong nước đối với các vấn đề đối ngoại, đặc biệt là qua lần sáp nhập Crimea hay chiến dịch quân sự ở Syria. Người dân có cảm giác nước Nga “đang khôi phục hình ảnh của một siêu cường” như thời Liên Xô.

Những người ủng hộ Putin trong lễ kỷ niệm 4 năm ngày Nga sáp nhập Crimea vào lãnh thổ ở Sevastopol hồi năm ngoái. Ảnh: NYTimes.
Những người ủng hộ Putin trong lễ kỷ niệm 4 năm ngày Nga sáp nhập Crimea vào lãnh thổ ở Sevastopol hồi năm ngoái. Ảnh: NYTimes.

Tuy nhiên, Gudkov cho rằng bầu không khí chính trị đang thay đổi bên trong nước Nga có thể khiến Putin đối mặt nhiều thách thức hơn trong những năm cuối nhiệm kỳ thứ tư, đặc biệt là sau khi ông ký thông qua luật cải cách hưu trí, tăng tuổi nghỉ hưu của người lao động Nga. Nhiều cuộc biểu tình đã nổ ra khắp nước Nga để phản đối đạo luật này.

Dù vậy, các nhà quan sát cho rằng Putin vẫn có thể giúp nước Nga vượt qua qua thời kỳ khó khăn. “Putin với sự trợ giúp của Trung Quốc và các nước khác đã tìm cách bảo vệ nền kinh tế Nga trước sự công phá từ các lệnh cấm vận của phương Tây. Điều này kết hợp với năng lực chiến thuật của Putin trong các vấn đề quốc tế có thể giúp nước Nga chống chọi với sức nặng của chính mình”, Dmitri Trenin, giám đốc Trung tâm Carnegie Moskva, nhận định.

Vũ Hoàng (Theo BBC, Moscow Times, Independent, NYTimes, Economist) – Vnexpress

Rate this post
Advertisement

Tin tức

6 AI Shopping Assistant Tools To Help You Shop Wisely

Đã đăng

 ngày

15 Best Shopping Bots for eCommerce Stores

bot online shopping

By gaining insights into the effective use of bots and their benefits, we can position ourselves to reap the maximum rewards in eCommerce. There are myriad options available, each promising unique features and benefits. This analysis can drive valuable insights for businesses, empowering them to make data-driven decisions.

It will automatically ask further questions to narrow down the search and offer 3-5 answers for you to pick from. While we might earn commissions, which help us to research and write, this never affects our product reviews and recommendations. If you don’t have tools in place to monitor and identify bot traffic, you’ll never be able to stop it. The fake accounts that bots generate en masse can give a false impression of your true customer base. Since some services like customer management or email marketing systems charge based on account volumes, this could also create additional costs.

Shopping bots can replace the process of navigating through many pages by taking orders directly. Unfortunately, shopping bots aren’t a “set it and forget it” kind of job. They need monitoring and continuous adjustments to work at their full potential. This is more of a grocery shopping assistant that works on WhatsApp. You browse the available products, order items, and specify the delivery place and time, all within the app. Those were the main advantages of having a shopping bot software working for your business.

  • With its advanced NLP capabilities, it’s not just about automating conversations; it’s about making them personal and context-aware.
  • ChatInsight.AI is a shopping bot designed to assist users in their online shopping experience.
  • It allows the bot to have personality and interact through text, images, video, and location.
  • It’s highly unlikely a real shopper is using a 3-year-old browser version, for instance.

It will then find and recommend similar products from Sephora‘s catalog. Shopping is compressed into quick, streamlined conversations rather than cumbersome web forms. According to an IBM survey, 72% of consumers prefer conversational commerce experiences. Shopping bots eliminate tedious product search, coupon hunting, and price comparison efforts. Based on consumer research, the average bot saves shoppers minutes per transaction. As the technology improves, bots are getting much smarter about understanding context and intent.

How Shopping Bots are Transforming the Business Landscape?

The online shopping environment is continually evolving, and we are witnessing an era where AI shopping bots are becoming integral members of the ecommerce family. In conclusion, shopping bots are a powerful tool for businesses as they navigate the world of online commerce. After the user preference has been stated, the chatbot provides best-fit products or answers, as the case may be. If the model uses a search engine, it scans the internet for the best-fit solution that will help the user in their shopping experience. This AI chatbot for shopping online is used for personalizing customer experience.

bot online shopping

Sometimes, customers need a human to guide their purchase, but often, they only need a basic question answered, or a quick product recommendation. If I have to single out a tool from this list, then Buysmart is definitely the most well-rounded one. It’s fast, easy-to-use, comprehensive, and the results are reliable. I’ll recommend you use these along with traditional shopping tools since they won’t help with extra stuff like finding coupons and cashback opportunities. The shopping recommendations are listed in the left panel, along with a picture, name, and price.

Bots increase operational & support costs

After experiencing growth in 2020, they needed to quickly scale up their customer service response times. Discover the future of marketing with the best AI marketing tools to boost efficiency, personalise campaigns, and drive growth with AI-powered solutions. Since the personality also applies to the search results, make sure you pick the right one depending on what you are looking to buy. You can either do a text-based search or upload pictures of the apparel you like.

This no-code software is also easy to set up and offers a variety of chatbot templates for a quick start. Ada.cx is a customer experience (CX) automation platform that helps businesses of all sizes deliver better customer service. Online shopping bots have become an indispensable tool for eCommerce businesses looking to enhance their bot online shopping customer experience and drive sales. A shopping bots, also known as a chatbot, is a computer program powered by artificial intelligence that can interact with customers in real-time through a chat interface. The benefits of using a chatbot for your eCommerce store are numerous and can lead to increased customer satisfaction.

Here is a quick summary of the best AI shopping assistant tools I’ll be discussing below. A leading tyre manufacturer, CEAT, sought to enhance customer experience with instant support. It also aimed to collect high-quality leads and leverage AI-powered conversations to improve conversions. By managing your traffic, you’ll get full visibility with server-side analytics that helps you detect and act on suspicious traffic. For example, the virtual waiting room can flag aggressive IP addresses trying to take multiple spots in line, or traffic coming from data centers known to be bot havens.

Some are ready-made solutions, and others allow you to build custom conversational AI bots. You can use one of the ecommerce platforms, like Shopify or WordPress, to install the bot on your site. Or, you can also insert a line of Chat PG code into your website’s backend. Take a look at some of the main advantages of automated checkout bots. As an ex-agency strategist turned freelance WFH fashion icon, Michelle is passionate about putting the sass in SaaS content.

Furthermore, tools like Honey exemplify the added value that shopping bots bring. Beyond product recommendations, they also ensure users get the best value for their money by automatically applying discounts and finding the best deals. It helps store owners increase sales by forging one-on-one relationships. The Cartloop Live SMS Concierge service can guide customers through the purchase journey with personalized recommendations and 24/7 support assistance. This list contains a mix of e-commerce solutions and a few consumer shopping bots.

So, focus on these important considerations while choosing the ideal shopping bot for your business. Let the AI leverage your customer satisfaction and business profits. If the answer to these questions is a yes, you’ve likely found the right shopping bot for your ecommerce setup.

Real-life examples of shopping bots

Shoppers can browse a brand’s products, get product recommendations, ask questions, make purchases and checkout, and get automatic shipping updates all through Facebook Messenger. Many brands and retailers have turned to shopping bots to enhance various stages of the customer journey. Sadly, a shopping bot isn’t a robot you can send out to do your shopping for you. But for now, a shopping bot is an artificial intelligence (AI) that completes specific tasks. With shopping bots, customers can make purchases with minimal time and effort, enhancing the overall shopping experience.

But when bots target these margin-negative products, the customer acquisition goals of flash sales go unmet. All you achieve is low-to-negative margin sales without any of the benefits. The lifetime value of the grinch bot is not as valuable as a satisfied customer who regularly returns to buy additional products. First, you miss a chance to create a connection with a valuable customer. Hyped product launches can be a fantastic way to reward loyal customers and bring new customers into the fold. Shopping bots sever the relationship between your potential customers and your brand.

Additionally, these bots can be integrated with user accounts, allowing them to store preferences, sizes, and even payment details securely. This results in a faster checkout process, as the bot can auto-fill necessary details, reducing the hassle of manual data entry. By analyzing a user’s browsing history, past purchases, and even search queries, these bots can create a detailed profile of the user’s preferences. This round-the-clock availability ensures that customers always feel supported and valued, elevating their overall shopping experience. Gone are the days of scrolling endlessly through pages of products; these bots curate a personalized shopping list in an instant.

This is where shoppers will typically ask questions, read online reviews, view what the experience will look like, and ask further questions. They too use a shopping bot on their website that takes the user through every step of the customer journey. They can add items to carts, fill in shipping details, and even complete purchases, often used for high-demand items. However, for those who prioritize a seamless building experience and crave more integrations, ShoppingBotAI might just be your next best friend in the shopping bot realm.

In this blog post, we will take a look at the five best shopping bots for online shopping. We will discuss the features of each bot, as well as the pros and cons of using them. The bot can offer product recommendations based on past purchases, wishlists, or even items left in the cart during a previous visit. Such proactive suggestions significantly reduce the time users spend browsing. Shopping bots, often referred to as retail bots or order bots, are software tools designed to automate the online shopping process.

Probably the most well-known type of ecommerce bot, scalping bots use unfair methods to get limited-availability and/or preferred goods or services. Shopping bots enabled by voice and text interfaces make online purchasing much more accessible. This leads to quick and accurate resolution of customer queries, contributing to a superior customer experience. Shopping bots have an edge over traditional retailers when it comes to customer interaction and problem resolution. One of the major advantages of bots over traditional retailers lies in the personalization they offer. The retail industry, characterized by stiff competition, dynamic demands, and a never-ending array of products, appears to be an ideal ground for bots to prove their mettle.

eBay ShopBot

For e-commerce store owners like you, envisioning a chatbot that mimics human interaction, Chatfuel might just be your dream platform. Time is of the essence, and shopping bots ensure users save both time and effort, making purchases a breeze. By analyzing search queries, past purchase history, and even browsing patterns, shopping bots can curate a list of products that align closely with what the user is seeking. The true magic of shopping bots lies in their ability to understand user preferences and provide tailored product suggestions.

Automation tools like shopping bots will future proof your business — especially important during these tough economic times. Customers want a faster, more convenient shopping experience today. They want their questions answered quickly, they want personalized product recommendations, and once they purchase, they want to know when their products will arrive. This bot for buying online helps businesses automate their services and create a personalized experience for customers. The system uses AI technology and handles questions it has been trained on.

They are designed to make the checkout process as smooth and intuitive as possible. Shopping bots streamline the checkout process, ensuring users complete their purchases without any hiccups. For merchants, the rise of shopping bots means more than just increased sales. As AI and machine learning technologies continue to evolve, shopping bots are becoming even more adept at understanding the nuances of user behavior.

You will find a product list that fits your set criteria on the new page. Here are six real-life examples of shopping bots being used at various stages of the customer journey. BIK is a customer conversation platform that helps businesses automate and personalize customer interactions across all channels, including Instagram and WhatsApp.

You can create bots for Facebook Messenger, Telegram, and Skype, or build stand-alone apps through Microsoft’s open sourced Azure services and Bot Framework. Inspired by Yellow Pages, this bot offers purchasing interactions for everything from movie and airplane tickets to eCommerce and mobile recharges. You can also collect feedback from your customers by letting them rate their experience and share their opinions with your team. This will show you how effective the bots are and how satisfied your visitors are with them.

This means fewer steps to complete a purchase, reducing the chances of cart abandonment. They can also scout for the best shipping options, ensuring timely and cost-effective delivery. Furthermore, with the rise of conversational commerce, many of the best shopping bots in 2023 are now equipped with chatbot functionalities. This allows users to interact with them in real-time, asking questions, seeking advice, or even getting styling tips for fashion products. Mindsay believes that shopping bots can help reduce response times and support costs while improving customer engagement and satisfaction.

How Do Customers and Merchants Benefit from Online Shopping Bots

This enables the bots to adapt and refine their recommendations in real-time, ensuring they remain relevant and engaging. Moreover, these bots are available 24/7, ensuring that user queries are addressed anytime, anywhere. Shopping bots ensure a hassle-free purchase journey by automating tasks and providing instant solutions. This level of precision ensures that users are always matched with products that are not only relevant but also of high quality. Moreover, these bots are not just about finding a product; they’re about finding the right product. They take into account user reviews, product ratings, and even current market trends to ensure that every recommendation is top-notch.

bot online shopping

You can create a standalone survey, or you can collect feedback in small doses during customer interactions. Most recommendations it gave me were very solid in the category and definitely among the cheapest compared to similar products. Although it only gave 2-3 products at a time, I am sure you’ll appreciate the clutter-free recommendations. Latercase, the maker of slim phone cases, looked for a self-service platform that offered flexibility and customization, allowing it to build its own solutions. Shopping bots enable brands to drive a wide range of valuable use cases.

In the cat-and-mouse game of bot mitigation, your playbook can’t be based on last week’s attack. As you’ve seen, bots come in all shapes and sizes, and reselling is a very lucrative business. For every bot mitigation solution implemented, there are bot developers across the world working on ways to circumvent it. 45% of online businesses said bot attacks resulted in more website and IT crashes in 2022.

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part) – Yahoo Finance

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part).

Posted: Thu, 07 Mar 2024 08:00:00 GMT [source]

Instead of spending hours browsing through countless websites, these bots research, compare, and provide the best product options within seconds. This not only fosters a deeper connection between the brand and the consumer but also ensures that shopping online is as interactive and engaging as walking into a physical store. This lets eCommerce brands give their bot personality and adds authenticity to conversational commerce. BargainBot seeks to replace the old boring way of offering discounts by allowing customers to haggle the price. The bot can strike deals with customers before allowing them to proceed to checkout.

In-store merchants, on the other hand, can leverage shopping bots in their digital platforms to drive foot traffic to their physical locations. One of the standout features of shopping bots is their ability to provide tailored product suggestions. In 2023, as the e-commerce landscape becomes more saturated with countless products and brands, the role of the best shopping bots has never been more crucial.

You don’t have to tell it anything, just choose a category and then a product and the AI will start asking questions to find the right item. Shop.app AI by Shopify https://chat.openai.com/ has a chat panel on the right side and a shopping panel on the left. You can write your queries in the chat, and it will show results in the left panel.

For online merchants, this means a significant reduction in bounce rates. When customers find relevant products quickly, they’re more likely to stay on the site and complete a purchase. Navigating the e-commerce world without guidance can often feel like an endless voyage. With a plethora of choices at their fingertips, customers can easily get overwhelmed, leading to decision fatigue or, worse, abandoning their shopping journey altogether. They crave a shopping experience that feels unique to them, one where the products and deals presented align perfectly with their tastes and needs.

bot online shopping

Chatbots also cater to consumers’ need for instant gratification and answers, whether stores use them to provide 24/7 customer support or advertise flash sales. This constant availability builds customer trust and increases eCommerce conversion rates. Jenny provides self-service chatbots intending to ensure that businesses serve all their customers, not just a select few. The no-code chatbot may be used as a standalone solution or alongside live chat applications such as Zendesk, Facebook Messenger, SpanEngage, among others. Verloop is a conversational AI platform that strives to replicate the in-store assistance experience across digital channels. Users can access various features like multiple intent recognition, proactive communications, and personalized messaging.

They streamline operations, enhance customer journeys, and contribute to your bottom line. Online customers usually expect immediate responses to their inquiries. However, it’s humanly impossible to provide round-the-clock assistance. You can foun additiona information about ai customer service and artificial intelligence and NLP. While physical stores give the freedom to ‘try before you buy,’ online shopping misses out on this personal touch. One of the significant benefits that shopping bots contribute is facilitating a fast and easy checkout process.

You don’t want to miss out on this broad audience segment by having a shopping bot that misbehaves on smaller screens or struggles to integrate with mobile interfaces. This shift is due to a number of benefits that these bots bring to the table for merchants, both online and in-store. The customer’s ability to interact with products is a key factor that marks the difference between online and brick-and-mortar shopping. When a customer lands at the checkout stage, the bot readily fills in the necessary details, removing the need for manual data input every time you’re concluding a purchase. This vital consumer insight allows businesses to make informed decisions and improve their product offerings and services continually. Ranging from clothing to furniture, this bot provides recommendations for almost all retail products.

Whether an intentional DDoS attack or a byproduct of massive bot traffic, website crashes and slowdowns are terrible for any retailer. They lose you sales, shake the trust of your customers, and expose your systems to security breaches. So it’s not difficult to see how they overwhelm web application infrastructure, leading to site crashes and slowdowns.

Rate this post

Đọc tiếp

Tin tức

6 AI Shopping Assistant Tools To Help You Shop Wisely

Đã đăng

 ngày

15 Best Shopping Bots for eCommerce Stores

bot online shopping

By gaining insights into the effective use of bots and their benefits, we can position ourselves to reap the maximum rewards in eCommerce. There are myriad options available, each promising unique features and benefits. This analysis can drive valuable insights for businesses, empowering them to make data-driven decisions.

It will automatically ask further questions to narrow down the search and offer 3-5 answers for you to pick from. While we might earn commissions, which help us to research and write, this never affects our product reviews and recommendations. If you don’t have tools in place to monitor and identify bot traffic, you’ll never be able to stop it. The fake accounts that bots generate en masse can give a false impression of your true customer base. Since some services like customer management or email marketing systems charge based on account volumes, this could also create additional costs.

Shopping bots can replace the process of navigating through many pages by taking orders directly. Unfortunately, shopping bots aren’t a “set it and forget it” kind of job. They need monitoring and continuous adjustments to work at their full potential. This is more of a grocery shopping assistant that works on WhatsApp. You browse the available products, order items, and specify the delivery place and time, all within the app. Those were the main advantages of having a shopping bot software working for your business.

  • With its advanced NLP capabilities, it’s not just about automating conversations; it’s about making them personal and context-aware.
  • ChatInsight.AI is a shopping bot designed to assist users in their online shopping experience.
  • It allows the bot to have personality and interact through text, images, video, and location.
  • It’s highly unlikely a real shopper is using a 3-year-old browser version, for instance.

It will then find and recommend similar products from Sephora‘s catalog. Shopping is compressed into quick, streamlined conversations rather than cumbersome web forms. According to an IBM survey, 72% of consumers prefer conversational commerce experiences. Shopping bots eliminate tedious product search, coupon hunting, and price comparison efforts. Based on consumer research, the average bot saves shoppers minutes per transaction. As the technology improves, bots are getting much smarter about understanding context and intent.

How Shopping Bots are Transforming the Business Landscape?

The online shopping environment is continually evolving, and we are witnessing an era where AI shopping bots are becoming integral members of the ecommerce family. In conclusion, shopping bots are a powerful tool for businesses as they navigate the world of online commerce. After the user preference has been stated, the chatbot provides best-fit products or answers, as the case may be. If the model uses a search engine, it scans the internet for the best-fit solution that will help the user in their shopping experience. This AI chatbot for shopping online is used for personalizing customer experience.

bot online shopping

Sometimes, customers need a human to guide their purchase, but often, they only need a basic question answered, or a quick product recommendation. If I have to single out a tool from this list, then Buysmart is definitely the most well-rounded one. It’s fast, easy-to-use, comprehensive, and the results are reliable. I’ll recommend you use these along with traditional shopping tools since they won’t help with extra stuff like finding coupons and cashback opportunities. The shopping recommendations are listed in the left panel, along with a picture, name, and price.

Bots increase operational & support costs

After experiencing growth in 2020, they needed to quickly scale up their customer service response times. Discover the future of marketing with the best AI marketing tools to boost efficiency, personalise campaigns, and drive growth with AI-powered solutions. Since the personality also applies to the search results, make sure you pick the right one depending on what you are looking to buy. You can either do a text-based search or upload pictures of the apparel you like.

This no-code software is also easy to set up and offers a variety of chatbot templates for a quick start. Ada.cx is a customer experience (CX) automation platform that helps businesses of all sizes deliver better customer service. Online shopping bots have become an indispensable tool for eCommerce businesses looking to enhance their bot online shopping customer experience and drive sales. A shopping bots, also known as a chatbot, is a computer program powered by artificial intelligence that can interact with customers in real-time through a chat interface. The benefits of using a chatbot for your eCommerce store are numerous and can lead to increased customer satisfaction.

Here is a quick summary of the best AI shopping assistant tools I’ll be discussing below. A leading tyre manufacturer, CEAT, sought to enhance customer experience with instant support. It also aimed to collect high-quality leads and leverage AI-powered conversations to improve conversions. By managing your traffic, you’ll get full visibility with server-side analytics that helps you detect and act on suspicious traffic. For example, the virtual waiting room can flag aggressive IP addresses trying to take multiple spots in line, or traffic coming from data centers known to be bot havens.

Some are ready-made solutions, and others allow you to build custom conversational AI bots. You can use one of the ecommerce platforms, like Shopify or WordPress, to install the bot on your site. Or, you can also insert a line of Chat PG code into your website’s backend. Take a look at some of the main advantages of automated checkout bots. As an ex-agency strategist turned freelance WFH fashion icon, Michelle is passionate about putting the sass in SaaS content.

Furthermore, tools like Honey exemplify the added value that shopping bots bring. Beyond product recommendations, they also ensure users get the best value for their money by automatically applying discounts and finding the best deals. It helps store owners increase sales by forging one-on-one relationships. The Cartloop Live SMS Concierge service can guide customers through the purchase journey with personalized recommendations and 24/7 support assistance. This list contains a mix of e-commerce solutions and a few consumer shopping bots.

So, focus on these important considerations while choosing the ideal shopping bot for your business. Let the AI leverage your customer satisfaction and business profits. If the answer to these questions is a yes, you’ve likely found the right shopping bot for your ecommerce setup.

Real-life examples of shopping bots

Shoppers can browse a brand’s products, get product recommendations, ask questions, make purchases and checkout, and get automatic shipping updates all through Facebook Messenger. Many brands and retailers have turned to shopping bots to enhance various stages of the customer journey. Sadly, a shopping bot isn’t a robot you can send out to do your shopping for you. But for now, a shopping bot is an artificial intelligence (AI) that completes specific tasks. With shopping bots, customers can make purchases with minimal time and effort, enhancing the overall shopping experience.

But when bots target these margin-negative products, the customer acquisition goals of flash sales go unmet. All you achieve is low-to-negative margin sales without any of the benefits. The lifetime value of the grinch bot is not as valuable as a satisfied customer who regularly returns to buy additional products. First, you miss a chance to create a connection with a valuable customer. Hyped product launches can be a fantastic way to reward loyal customers and bring new customers into the fold. Shopping bots sever the relationship between your potential customers and your brand.

Additionally, these bots can be integrated with user accounts, allowing them to store preferences, sizes, and even payment details securely. This results in a faster checkout process, as the bot can auto-fill necessary details, reducing the hassle of manual data entry. By analyzing a user’s browsing history, past purchases, and even search queries, these bots can create a detailed profile of the user’s preferences. This round-the-clock availability ensures that customers always feel supported and valued, elevating their overall shopping experience. Gone are the days of scrolling endlessly through pages of products; these bots curate a personalized shopping list in an instant.

This is where shoppers will typically ask questions, read online reviews, view what the experience will look like, and ask further questions. They too use a shopping bot on their website that takes the user through every step of the customer journey. They can add items to carts, fill in shipping details, and even complete purchases, often used for high-demand items. However, for those who prioritize a seamless building experience and crave more integrations, ShoppingBotAI might just be your next best friend in the shopping bot realm.

In this blog post, we will take a look at the five best shopping bots for online shopping. We will discuss the features of each bot, as well as the pros and cons of using them. The bot can offer product recommendations based on past purchases, wishlists, or even items left in the cart during a previous visit. Such proactive suggestions significantly reduce the time users spend browsing. Shopping bots, often referred to as retail bots or order bots, are software tools designed to automate the online shopping process.

Probably the most well-known type of ecommerce bot, scalping bots use unfair methods to get limited-availability and/or preferred goods or services. Shopping bots enabled by voice and text interfaces make online purchasing much more accessible. This leads to quick and accurate resolution of customer queries, contributing to a superior customer experience. Shopping bots have an edge over traditional retailers when it comes to customer interaction and problem resolution. One of the major advantages of bots over traditional retailers lies in the personalization they offer. The retail industry, characterized by stiff competition, dynamic demands, and a never-ending array of products, appears to be an ideal ground for bots to prove their mettle.

eBay ShopBot

For e-commerce store owners like you, envisioning a chatbot that mimics human interaction, Chatfuel might just be your dream platform. Time is of the essence, and shopping bots ensure users save both time and effort, making purchases a breeze. By analyzing search queries, past purchase history, and even browsing patterns, shopping bots can curate a list of products that align closely with what the user is seeking. The true magic of shopping bots lies in their ability to understand user preferences and provide tailored product suggestions.

Automation tools like shopping bots will future proof your business — especially important during these tough economic times. Customers want a faster, more convenient shopping experience today. They want their questions answered quickly, they want personalized product recommendations, and once they purchase, they want to know when their products will arrive. This bot for buying online helps businesses automate their services and create a personalized experience for customers. The system uses AI technology and handles questions it has been trained on.

They are designed to make the checkout process as smooth and intuitive as possible. Shopping bots streamline the checkout process, ensuring users complete their purchases without any hiccups. For merchants, the rise of shopping bots means more than just increased sales. As AI and machine learning technologies continue to evolve, shopping bots are becoming even more adept at understanding the nuances of user behavior.

You will find a product list that fits your set criteria on the new page. Here are six real-life examples of shopping bots being used at various stages of the customer journey. BIK is a customer conversation platform that helps businesses automate and personalize customer interactions across all channels, including Instagram and WhatsApp.

You can create bots for Facebook Messenger, Telegram, and Skype, or build stand-alone apps through Microsoft’s open sourced Azure services and Bot Framework. Inspired by Yellow Pages, this bot offers purchasing interactions for everything from movie and airplane tickets to eCommerce and mobile recharges. You can also collect feedback from your customers by letting them rate their experience and share their opinions with your team. This will show you how effective the bots are and how satisfied your visitors are with them.

This means fewer steps to complete a purchase, reducing the chances of cart abandonment. They can also scout for the best shipping options, ensuring timely and cost-effective delivery. Furthermore, with the rise of conversational commerce, many of the best shopping bots in 2023 are now equipped with chatbot functionalities. This allows users to interact with them in real-time, asking questions, seeking advice, or even getting styling tips for fashion products. Mindsay believes that shopping bots can help reduce response times and support costs while improving customer engagement and satisfaction.

How Do Customers and Merchants Benefit from Online Shopping Bots

This enables the bots to adapt and refine their recommendations in real-time, ensuring they remain relevant and engaging. Moreover, these bots are available 24/7, ensuring that user queries are addressed anytime, anywhere. Shopping bots ensure a hassle-free purchase journey by automating tasks and providing instant solutions. This level of precision ensures that users are always matched with products that are not only relevant but also of high quality. Moreover, these bots are not just about finding a product; they’re about finding the right product. They take into account user reviews, product ratings, and even current market trends to ensure that every recommendation is top-notch.

bot online shopping

You can create a standalone survey, or you can collect feedback in small doses during customer interactions. Most recommendations it gave me were very solid in the category and definitely among the cheapest compared to similar products. Although it only gave 2-3 products at a time, I am sure you’ll appreciate the clutter-free recommendations. Latercase, the maker of slim phone cases, looked for a self-service platform that offered flexibility and customization, allowing it to build its own solutions. Shopping bots enable brands to drive a wide range of valuable use cases.

In the cat-and-mouse game of bot mitigation, your playbook can’t be based on last week’s attack. As you’ve seen, bots come in all shapes and sizes, and reselling is a very lucrative business. For every bot mitigation solution implemented, there are bot developers across the world working on ways to circumvent it. 45% of online businesses said bot attacks resulted in more website and IT crashes in 2022.

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part) – Yahoo Finance

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part).

Posted: Thu, 07 Mar 2024 08:00:00 GMT [source]

Instead of spending hours browsing through countless websites, these bots research, compare, and provide the best product options within seconds. This not only fosters a deeper connection between the brand and the consumer but also ensures that shopping online is as interactive and engaging as walking into a physical store. This lets eCommerce brands give their bot personality and adds authenticity to conversational commerce. BargainBot seeks to replace the old boring way of offering discounts by allowing customers to haggle the price. The bot can strike deals with customers before allowing them to proceed to checkout.

In-store merchants, on the other hand, can leverage shopping bots in their digital platforms to drive foot traffic to their physical locations. One of the standout features of shopping bots is their ability to provide tailored product suggestions. In 2023, as the e-commerce landscape becomes more saturated with countless products and brands, the role of the best shopping bots has never been more crucial.

You don’t have to tell it anything, just choose a category and then a product and the AI will start asking questions to find the right item. Shop.app AI by Shopify https://chat.openai.com/ has a chat panel on the right side and a shopping panel on the left. You can write your queries in the chat, and it will show results in the left panel.

For online merchants, this means a significant reduction in bounce rates. When customers find relevant products quickly, they’re more likely to stay on the site and complete a purchase. Navigating the e-commerce world without guidance can often feel like an endless voyage. With a plethora of choices at their fingertips, customers can easily get overwhelmed, leading to decision fatigue or, worse, abandoning their shopping journey altogether. They crave a shopping experience that feels unique to them, one where the products and deals presented align perfectly with their tastes and needs.

bot online shopping

Chatbots also cater to consumers’ need for instant gratification and answers, whether stores use them to provide 24/7 customer support or advertise flash sales. This constant availability builds customer trust and increases eCommerce conversion rates. Jenny provides self-service chatbots intending to ensure that businesses serve all their customers, not just a select few. The no-code chatbot may be used as a standalone solution or alongside live chat applications such as Zendesk, Facebook Messenger, SpanEngage, among others. Verloop is a conversational AI platform that strives to replicate the in-store assistance experience across digital channels. Users can access various features like multiple intent recognition, proactive communications, and personalized messaging.

They streamline operations, enhance customer journeys, and contribute to your bottom line. Online customers usually expect immediate responses to their inquiries. However, it’s humanly impossible to provide round-the-clock assistance. You can foun additiona information about ai customer service and artificial intelligence and NLP. While physical stores give the freedom to ‘try before you buy,’ online shopping misses out on this personal touch. One of the significant benefits that shopping bots contribute is facilitating a fast and easy checkout process.

You don’t want to miss out on this broad audience segment by having a shopping bot that misbehaves on smaller screens or struggles to integrate with mobile interfaces. This shift is due to a number of benefits that these bots bring to the table for merchants, both online and in-store. The customer’s ability to interact with products is a key factor that marks the difference between online and brick-and-mortar shopping. When a customer lands at the checkout stage, the bot readily fills in the necessary details, removing the need for manual data input every time you’re concluding a purchase. This vital consumer insight allows businesses to make informed decisions and improve their product offerings and services continually. Ranging from clothing to furniture, this bot provides recommendations for almost all retail products.

Whether an intentional DDoS attack or a byproduct of massive bot traffic, website crashes and slowdowns are terrible for any retailer. They lose you sales, shake the trust of your customers, and expose your systems to security breaches. So it’s not difficult to see how they overwhelm web application infrastructure, leading to site crashes and slowdowns.

Rate this post

Đọc tiếp

Tin tức

Tài chính COMB của ngân hàng Phương Đông OCB là công ty tài chính bỉ ổi chuyên khủng bố khách hàng vay dù chưa đến hạn thanh tóan, mọi người cần tránh

Đã đăng

 ngày

Bởi

Theo thông tin của rất nhiều khách hàng không may sử dụng dịch vụ của công ty tài chính COMB của ngân hàng Phương Đông OCB, thì họ liên tục bị điện thoại khủng bố người nhà và cả bạn bè trên Facebook, mặc dù khoản vay chưa đến hạn thanh toán. Ví dụ bạn có khoản vay 20 phải đóng hàng tháng thì từ ngày 10 đến ngày 20 bạn sẽ liên tục bị gọi điện ngày 2-3 cuộc nhắc nợ, nếu khách hàng cảm thấy phiền không nghe thì họ sẽ tìm thông tin của bạn bè người thân trên facebook rồi gọi điện làm phiền. Theo như nhiều người sử dụng các dịch vụ tài chính thì chưa có dịch vụ tài chính nào có kiểu nhắc nợ bỉ ổi như công ty tài chính ComB của ngân hàng Phương Đông OCB. Các công ty tài chính chỉ gọi điện nhắc nợ nhiều lần khi khách hàng đã quá ngày thanh toán mà chưa hoàn thành còn trước đó họ chỉ gọi 1 cuộc để nhắc nhở khách hàng mà thôi. Co những khách hàng lịch sử trả nợ rất tốt, chưa bao giờ bị quá hạn vẫn bị khủng bố như thường.

Rate this post
Đọc tiếp
Advertisement

Facebook

Advertisement

Tin Nổi bật

    Paste your advertisement code here.