Kết nối với chúng tôi:

Tin tức

Tuần lễ sinh tử của Zidane

Đã đăng

 ngày

 
Là huyền thoại của Real, trên cả cương vị cầu thủ lẫn HLV, nhưng Zinedine Zidane có thể sớm ra đường nếu kết quả các trận đấu với Man City hoặc Barca không như ý. 

Lạnh lùng và tàn nhẫn, đấy là cách Real Madrid tiến lên.

 Ramon Calderon, Chủ tịch CLB giai đoạn 2006-2009, là một trong những người hiểu rõ nhất điều đó. Ông nói: “Ở Madrid, bạn phải chiến thắng. Không phải là mục tiêu, chiến thắng trở thành điều bắt buộc. Trong nhiệm kỳ Chủ tịch của mình, mỗi lần đội bóng chiến thắng, tôi cảm thấy nhẹ nhõm nhiều hơn vui sướng. Ở Madrid, không chỉ cầu thủ và HLV, đến cả Chủ tịch cũng có khả năng bị sa thải. Mỗi lần mang về một cầu thủ hay HLV không thành công, Chủ tịch sẽ phải nghe chỉ trích đến độ trầm cảm. Real là một trọng trách lớn, và là một thương hiệu toàn cầu. Tôi đã gặp 10 vị Thủ tướng và hai vị Giáo hoàng, ai cũng muốn chụp hình với chiếc áo đấu của đội bóng”.

Năm 2003, Real mua David Beckham từ Man Utd. CLB ấn định giờ ra mắt là 11h, vốn là “khung giờ vàng” của các mặt báo châu Á, nơi Becks rất được mến mộ. Kết quả: đó là sự kiện toàn cầu được theo dõi nhiều thứ hai trong lịch sử, chỉ sau tang lễ của Công nương Diana.

Tình cảm là thứ gì đó thật xa xỉ tại Real. Barca rất tự hào với khẩu hiệu “Mes que un club” (Còn hơn cả một CLB) và lò đào tạo La Masia trứ danh. Real chỉ chiều lòng CĐV bằng những chữ ký của các ngôi sao tốt nhất. Tờ Sport ví cuộc thư hùng El Clasico là cuộc chiến giữa “học viện” và “tấm séc”. Cựu Chủ tịch Barca, Joan Laporta, thì nói: “Real mua ngôi sao, còn chúng tôi tạo ra họ”.

Gần đây, La Masia bắt đầu cạn kiệt tài năng, vị thế của Barca cũng theo đó mà sụt giảm. Nhưng Real vẫn vươn lên nhờ duy trì tôn chỉ: trở thành CLB xuất sắc nhờ những cái tên xuất sắc. Mà cầu thủ xuất sắc trên thế giới lúc nào chẳng có, không cần phải chờ như Barca nhìn về La Masia.

Từ “chờ đợi” không có trong từ điển của Real. CLB rất nhanh chóng bổ nhiệm các HLV hàng đầu và đuổi họ đi càng nhanh hơn. Kể từ khi John Toshack ngồi vào ghế nóng năm 1989, CLB Hoàng gia đã trải qua 26 đời HLV trong vỏn vẹn 30 năm. Chỉ Vicente Del Bosque và Jose Mourinho tại vị được ba mùa giải. Những định nghĩa về thành công và thất bại được tái định hình. Carlo Ancelotti bị sa thải chỉ một năm sau khi giúp Real giành cú Decima – chức vô địch Champions League thứ 10.

Nhiều tên tuổi khác còn bi đát hơn. Được bổ nhiệm vào tháng 8/2004, Jose Antonio Camacho từ chức vào tháng 9, khi mùa giải vừa khởi tranh vì không chịu nổi áp lực. Người kế vị Mariano Garcia Remon cũng chỉ yên vị được ba tháng. Gần nhất Rafa Benitez và Julen Lopetegui, bị sa thải khi mùa giải còn đang ngổn ngang.

Thời vận của họ đơn giản đã hết. Aitor Karanka, một cựu cầu thủ và sau này trở thành trợ lý của Jose Mourinho, lý giải: “Khắc nghiệt đã trở thành bản chất của Real. Jupp Heynckes giúp Real vô địch Champions League năm 1998, cũng chỉ để bị sa thải ngay sau đó. Del Bosque giành tới hai Champions League, bên cạnh hai La Liga, cũng phải ra đi. Bạn phải làm việc tận lực, vì án sa thải có thể đến bất kỳ lúc nào”.

Champions League đã quay lại, mọi chú ý đều đổ dồn vào màn tiếp đón Man City của Real, đội bóng đã 13 lần đăng quang tại đấu trường này. HLV của họ, Zidane, sở hữu đến bốn trong số đó, một khi là cầu thủ và ba lần liên tiếp trên cương vị HLV. Nhưng giới mộ điệu vẫn không dành cho “Zidane – HLV” sự tôn kính như với những nhà cầm quân khác kiểu Pep Guardiola, Jurgen Klopp hay Diego Simeone.

Tờ The Athletic đã trò chuyện với các cựu HLV, cầu thủ và nhân viên của Madrid để hiểu hơn về cách làm việc của đội bóng này, để luận ra lý do vì sao nhiều người thất bại và tại sao Zidane lại thành công tới thế.

Trong một quán cà phê tại Surrey xứ Tadworth, Paul Clement chia sẻ về ngày đầu ông tới Real. Clement là trợ lý thân thiết của Carlo Ancelotti từ Chelsea qua tới PSG và Real. Ở Chelsea và PSG, họ rất thành công. Nhưng khi đến Madrid vào tháng 6/2013, cả hai vấp phải thử thách lớn nhất sự nghiệp.

Sự bỡ ngỡ đầu tiên là tầm vóc của CLB. Clement nhớ lại: “Tổ chức của họ lớn chưa từng thấy, vượt xa so với Chelsea hay PSG. Người ngoài nhìn vào có khi lại nghĩ đó là một tổ chức tôn giáo chứ không phải một CLB. Ở Real, hệ thống vận hành CLB có chiều sâu hơn và chất lượng đội hình cũng ở mức cao hơn. Nhiều CĐV hơn, đông người theo dõi hơn. Nhiều mưu đồ hơn và tất nhiên cũng nhiều áp lực hơn. Mọi ánh mắt cứ đổ dồn vào tập thể này, truyền thông theo sát nhất cử nhất động của họ”.

“Tại mỗi sân bay mà chúng tôi đi qua, mọi người ùa đến tấp nập như thể chào đón The Beatles vậy, dù là ở Tây Ban Nha, khắp châu Âu hay ở Mỹ. Sẽ luôn có rất nhiều người la hét mỗi khi đội bóng xuất hiện, đặc biệt là với Cristiano Ronaldo. Họ sẵn sàng vượt rào để chạy theo, tới mức bảo vệ phải ngăn họ lại. Khi chúng tôi tới khách sạn, sảnh chờ cũng đông kín,” Clement nói.

Những tiêu chuẩn trong phòng thay đồ tại Madrid cũng phi thường không kém. Karanka đến Real từ Athletic Bilbao năm 1997. Ông nhớ lại: “Bước vào phòng thay đồ của Real là bước vào lãnh địa của những siêu sao thế giới. Sau hai tuần gia nhập Real, chúng tôi giành Siêu Cup Tây Ban Nha. Đó là chiếc cup đầu tiên trong sự nghiệp và tôi rất phấn khích. Tôi đã nghĩ mọi người sẽ ăn mừng nhiệt liệt trong phòng thay đồ nhưng không, các đồng đội đều bỏ đi tắm. Siêu Cup thì tuyệt đó, nhưng Real phải nhắm đến những chiếc cúp tuyệt hơn”.

Clement kể thêm: “Tôi và hai vợ chồng Carlo đáp chuyến bay riêng đến thăm trụ sở Real tại Valdebebas. Tiếp chúng tôi là Giám đốc điều hành CLB, Jose Angel Sanchez. Khu tập luyện của Chelsea đã tốt rồi, nhưng ở đây còn tốt hơn nhiều. Trùng hợp là thời gian này họ vừa khánh thành La Residencia, một tòa khách sạn 5 sao với 60 phòng ngủ bao gồm hai tầng: cầu thủ ở tầng một, cán bộ ở tầng hai. Tập đoạn Melia phụ trách xây khu này. Nó được nối liền với tòa nhà chính với đầy đủ các tiện nghi như phòng gym, bể bơi, văn phòng… Ai cũng có phòng riêng cả. Chúng tôi ở lại đó cho tới khi tìm được nhà riêng trong thành phố, suốt giai đoạn tiền mùa giải.

Rồi họ đưa chúng tôi tới SVĐ và tôi ngỡ ngàng khi thấy nó to lớn đến nhường nào. Đầu tiên phải kể đến phòng họp, ở đó trưng bày toàn bộ chín chiếc Cup C1 / Champions League. Dù bạn ngồi ở đâu trong phòng, thứ đầu tiên đập vào mặt vẫn luôn là dàn cup ấy. Đặc biệt, họ chỉ trưng bày chiến tích Champions League chứ không hề trưng bày thành tích quốc nội”.

Cũng trong chuyến đi đó, Carlo Ancelotti quyết định ký hợp đồng. Ancelotti và trợ lý Clement được mời đi ăn với người đàn ông quyền lực nhất: Chủ tịch Florentino Perez. Không phải ai cũng thoải mái với môi trường tại đây. Một cựu HLV Madrid chia sẻ: “So với các CLB khác, Real giống một công ty hơn, bạn sẽ cảm thấy mình như đang làm việc cho Microsoft, chứ không phải một CLB bóng đá. Tôi chưa từng thật sự cảm thấy mình thuộc về Real.”

Áp lực có thể làm những HLV lão luyện nhất mất phương hướng. Khi Toshack tới Madrid vào năm 1989, ông đã thi đấu cho Liverpool trong tám năm và cầm quân những CLB châu Âu có tiếng như Sporting Lisbon và Real Sociedad. Dẫu vậy, tại Real, không ngóc ngách nào là không có cạm bẫy. Đối với các thành viên trong gia đình cầu thủ và HLV, họ sẽ ngỡ ngàng vì cách truyền thông theo ông sát gót.

Cameron, con trai của Toshack, hiện dẫn dắt Pafos ở Cyprus, chia sẻ với tờ The Athletic: “Hiểu được áp lực là một chuyện, đưa ra quyết định lại là chuyện khác. Tôi đi thăm bố vài lần và ở đâu người ta cũng nhìn chúng tôi chằm chằm. Mọi người bàn tán về bố khi khi ông vừa vào trạm để đổ xăng. Có lần hai bố con đi chơi golf ở Moraleja, ngay bên ngoài Madrid. Ngày hôm sau, trên báo đã xuất hiện cả đống ảnh chụp chúng tôi. Dường như họ sử dụng ống kính tele để chụp vì tôi nhớ chẳng có ai xung quanh. Bố đùa: ‘Được lên báo rồi nha’ trong lúc tôi choáng váng vì không hiểu chuyện gì đang xảy ra”.

Tại Madrid, Toshack đã nếm trải đủ loại đắng cay ngọt bùi. Trong nhiệm kỳ đầu tiên (1989-1990), Toshack trình làng sơ đồ ba hậu vệ. “Rất nhiều người nghĩ nó sẽ không hiệu quả”, Cameron nói. “Nhưng sơ đồ ấy phát huy tối đa tiềm lực đội bóng. Real đã vô địch La Liga mùa ấy với điểm và số bàn thắng kỷ lục. Pichichi mùa ấy cũng thuộc về Hugo Sanchez, một huyền thoại của Real. Roberto Martinez, chiến lược gia người Bỉ, từng viết bài báo tán dương Johan Cruyff vì di sản mà ông để lại cho bóng đá Tây Ban Nha. Nhưng ông cũng không quên ca ngợi bố tôi vì đã mang một làn gió mới đến xứ bò tót”.

Tuy nhiên, lần thứ hai Toshack cầm Real (1999) đã không được như ý, phần lớn do sự bảo thủ của chính ông. Mọi chuyện bắt đầu tệ dần và đỉnh điểm là khi ông chỉ trích thủ thành Albano Bizzarri. Sau đó, ông còn khẳng định: “Ngay cả khi lợn biết bay thì tôi cũng không xin lỗi”. Rồi ông bị sa thải. Vicente del Bosque lên tiếp quản, và mở ra một giai đoạn thành công.

Làm việc ở Madrid, bạn cần biết cách ứng xử với Chủ tịch, cầu thủ và cả truyền thông nữa. Nếu bạn để truyền thông nghe mùi khiếp nhược hoặc hoang mang, họ sẽ nhấn chìm bạn trong những lời chỉ trích. Và đã nhiều lần, Chủ tịch sẽ dựa trên truyền thông để đưa ra quyết định. Cựu Chủ tịch Calderon nhớ lại: “Fabio Capello bảo không thể gánh nổi trọng trách lâu hơn, Bernd Schuster bảo Real sẽ không thể đánh bại Barca tại Nou Camp. Đấy đều là những câu mà một HLV của Real không được phép nói. Người hâm mộ rất tức giận và họ phải trả giá. Hiển nhiên sa thải HLV phải dễ hơn là đuổi 24 cầu thủ rồi”.

Ở Madrid, mọi kỳ vọng luôn được thổi bùng lên. Ấy vậy mà dẫu biết sẽ bị sa thải không sớm thì muộn, các HLV vẫn khao khát được làm việc ở đây một lần. Nhưng không phải nhà cầm quân nào cũng phù hợp với Real. Mẫu HLV lý tưởng của bóng đá hiện tại cần phải có kỹ năng quản lý tốt, chiến thuật bài bản và lên chiến lược ba năm rõ ràng. Pep Guardiola, Diego Simeone, Antonio Conte, Mauricio Pochettino và Jurgen Klopp là những người như thế, và họ đều… không hợp với Madrid.

Bởi vì những HLV thành công nhất trong lịch sử Real, nếu điểm mặt lại, đều là những HLV… không huấn luyện. Họ nên là những “bậc thầy tâm lý” nhiều hơn là “bậc thầy chiến thuật”. Những người như Del Bosque, Ancelotti hay Zidane. Đây không phải là lời chê bai, mà là thực tế cách thức họ vận hành, cách họ dồn tâm huyết vào quản lý nhân sự, thay vì những quy trình máy móc.

Một HLV muốn thành công tại Real cần phải biết tán dương cầu thủ. Nếu HLV đó nghĩ đội bóng thắng được nhờ công huấn luyện, thì sẽ sớm xảy ra chuyện. Những người từng khoác áo Real, như Del Bosque hay Zidane, sẽ có lợi thế hơn khi cầm quân cho đội bóng, vì đã hiểu quá rõ văn hóa nơi đây. Ole Gunnar Solskjaer hay Frank Lampard cũng tiếp cận Man Utd và Chelsea theo cách tương tự. Mọi người thường dè bỉu lý thuyết này, nhưng ở Madrid, nó thật sự hợp lý. Không chỉ từng chơi cho Real và cầm quân cho đội trẻ, cả Del Bosque lẫn Zidane đều là những nhà quản lý nhân sự đại tài. Benitez và Lopetegui cũng từng có lịch sử với Real, nhưng vẫn thất bại thảm hại khi không có kỹ năng này.

Calderon khẳng định: “Zidane và Del Bosque rất biết cách quản lý phòng thay đồ. Zidane từng là huyền thoại của đội, nên rất được các cầu thủ kính nể. Những HLV như Mourinho hay Benitez luôn muốn giành vai chính, nhưng Zidane thì ngược lại, anh ta thích nhường vai đó cho các cầu thủ hơn. Anh ta là hậu phương cho tinh thần của các cầu thủ. Giúp cho các siêu sao cảm thấy hạnh phúc là điều không dễ, vì không phải lúc nào họ cũng được ra sân. Bạn cần đưa ra kế sách cho từng trận đấu nhưng quan trọng nhất, bạn phải là một nhà tâm lý giỏi. Và Del Bosque và Zidane là hai người là giỏi nhất.”

Trong cuốn “Lãnh Đạo Thầm Lặng” của Ancelotti, ông viết: “Điều quan trọng nhất khi nhậm chức tại Madrid chính là phải làm dịu phòng thay đồ sau khi Mourinho ra đi. Rất nhiều cầu thủ cảm thấy không ổn và tôi phải xây dựng mối quan hệ thật nhanh chóng.”

Clement nhớ lại: “Carlo rất khiêm nhường và biết cách giao tiếp với cầu thủ. Tôi chưa từng thấy ông ta làm phật lòng ai. Khi cần, ông ấy có thể cứng rắn giữ trật tự đội bóng và giúp các cầu thủ thể hiện tốt nhất. Mọi người rất tôn trọng Carlo. Khi ông rời Bernabeu, những cầu thủ có tiếng nói trong đội đã thể hiện rõ sự thất vọng. Sergio Ramos từng công khai bày tỏ chuyện đó, cả Ronaldo cũng vậy.”

Thử thách lớn nhất chính khi đến Madrid là phải chấp nhận mình không thể là Vua trong phòng thay đồ, nhưng đồng thời phải mau chóng thu phục nhân tâm cầu thủ. Trong bóng đá, khi một HLV ra đi, có một nguyên tắc bất thành văn là người kế nhiệm phải mang tính cách đối ngược người tiền nhiệm. Chuyện này diễn ra rất thường xuyên tại Madrid. Lấy ví dụ như khi Mourinho ra đi và để lại sự bất ổn, Ancelotti tới và chữa lành cho phòng thay đồ bằng sự nhẹ nhàng cần thiết. Benitez sau đó mang đến cho Real sự nghiêm khắc và kỉ cương.

Ở Real, mối quan hệ giữa HLV và cấp trên bị bóp méo đi bởi cấu trúc của CLB. Madrid có Perez, chủ tịch 72 tuổi đã ngồi đó từ năm 2009, sau nhiệm kì đầu 2000-2006. Sau thành công tại đấu trường Champions League ở thập kỷ vừa rồi, ông vượt mặt hàng loạt đối thủ trong năm 2017 và tiếp tục nắm giữ quyền lực thêm bốn năm. Ngần đó là đủ để biến ông thành người quyền lực nhất làng túc cầu.

Số phận của các chủ tịch ở Madrid phụ thuộc vào lời hứa hẹn của họ về những bản hợp đồng. Ví dụ, trước khi Calderon đắc cử, ông đã công khai ý định mang về Cesc Fabregas, Kaka và Arjen Robben. Nhưng rồi chỉ có Robben cập bến, Kaka thì gia nhập muộn hơn.

“OK”, ông mở lời. “Trong vụ Cesc, tôi đã nói chuyện với cậu ấy và Cesc bảo ‘Tôi sẽ sang, trừ khi Barca muốn có tôi’. Robben đến vào năm thứ hai trong nhiệm kì. Tôi không thể thuyết phục Kaka, nhưng chúng tôi đều biết cậu ta có vấn đề với đầu gối của mình. Cả ba lời hứa của tôi đều là thật, nhưng chúng tôi chỉ có thể mang về Robben. Ngoài ra còn có Fabio Cannavaro, Ruud van Nistelrooy, Pepe, Marcelo, Gonzalo Higuain… toàn những cái tên chất lượng!”.

Và người giỏi nhất không ai khác ngoài Cristiano Ronaldo. Cầu thủ người Bồ kí kết với CLB thời Perez, nhưng đã manh nha từ thời Calderon. Năm 2009, đã có tin đồn về việc Ronaldo đạt thỏa thuận với Madrid khi còn khoác áo Man Utd. Anh đã định rời Old Trafford hè 2008, nhưng ở lại thêm một mùa theo lời đề nghị của Sir Alex Ferguson. Giờ đây, Calderon sẽ tiết lộ chi tiết vụ việc.

Ông kể: “Jorge Mendes đã làm rất tốt khi tôi ký kết với Cristiano. Ông ta là một tay cò luôn bảo vệ cho thân chủ. Cuối năm 2008, Cristiano gia hạn hợp đồng với Man Utd với điều kiện phải được đến Real sau đó, và gọi cho tôi báo rằng ‘Tôi đang tới đấy’. Chúng tôi biết chắc cậu ấy sẽ tới nên đã cài khoản phạt 30 triệu euro vào hợp đồng, tức là nếu chúng tôi ‘hủy kèo’, thì sẽ phải đền cho Cristiano 30 triệu và ngược lại. Cậu ta rất hạnh phúc tại Man Utd. Cristiano nhiều lần thổ lộ với tôi rằng cậu ta coi Ferguson như cha mình. Nhưng Cristiano muốn thay đổi, và chúng tôi bắt đầu nói chuyện”.

“Khoản phạt chính là yếu tố giúp củng cố bản hợp đồng. Ferguson không muốn bán học trò cưng, nhưng ông đã biết. Tôi cũng từng trải qua điều tương tự trong trường hợp của Robinho. Các cầu thủ sẽ đến gặp Chủ tịch và chúng tôi bảo sẽ cố tìm ra giải pháp ổn thỏa cho cả đôi bên. Tôi không muốn giữ chân một cầu thủ nếu cậu ta đã chán ở lại. Robinho đã tới gặp tôi và bảo cậu ta sẽ không thể trở thành ngôi sao nếu Cristiano cập bến. Mãi tới 31/8, tôi mới biết cậu ta định tới Man City. Ai đó từ City đã gọi điện hỏi mua Robinho, và thương vụ hoàn thành”, Calderon kể thêm.

Đối với những HLV, chủ tịch là phước lành, hoặc là điềm xui xẻo. Ancelotti nhận thức được điều đó khi mới tới. Sau này, ông viết: “Perez là người đứng đằng sau chín vụ sa thải HLV chỉ trong 12 năm tại vị. Tôi đã luôn thận trọng ngay từ đầu – đó là bản chất của công việc, và, như Perez đã tuyên bố sau khi sa thải tôi, gốc rễ của Madrid là không thể loại bỏ. Ngay cả khi bóng đá có những tiêu chuẩn điên rồ, Madrid vẫn rất khác biệt.”

Perez đứng sau công cuộc xây dựng Dải ngân hà khi ký kết những Luis Figo, David Beckham và Ronaldo béo, đồng thời ẵm luôn Gareth Bale, Cristiano Ronaldo, Eden Hazard và Luka Modric trong lần quay trở lại. Có nguồn tin cho rằng mối quan hệ của ông ta với Zidane tốt như vậy là do cả hai đã hiểu nhau với tư cách là chủ tịch và cầu thủ, nhiều ý kiến nội bộ cho biết Perez đã không ít lần tham khảo ý kiến của chiến lược gia người Pháp về phòng thay đồ trong nhiệm kì đầu tiên. Nhiều HLV hiểu rằng một tay Perez thao túng truyền thông địa phương, trong khi Manuel Pellegrini thì mô tả những lần trò chuyện với chủ tịch trong mùa 2009-10 là “rất tệ”.

Calderon nói với tờ The Athletic: “Perez quản lý cánh báo chí rất khôn khéo. Mục tiêu của đội là giành danh hiệu. Đó là cách mà một chủ tịch có thể được giữ chân. Nếu bạn thất bại, chắc chắn bạn sẽ phải ra đi. Ông ta đã giành ba Champions League liên tiếp. Nhưng đồng thời, những thiếu sót cũng đã được che đậy, và ông ta rất giỏi việc đó”.

Joaquin Maroto, một phóng viên người Tây Ban Nha, từng làm thư ký cho Perez trong năm năm lý giải: “Một vài vị chủ tịch chỉ đơn giản là nhà đầu tư. Họ đổ tiền vào đội bóng để thu về quyền lực và chẳng mấy khi đi xem đội nhà thi đấu, như giới chủ Mỹ ở Man Utd, hay những ông chủ Qatar ở PSG. Nhưng về phần Perez, ông luôn có mặt mỗi khi Real thi đấu suốt 30 năm qua. Cả gia đình ông sống với DNA Real Madrid ở trong người.

Tôi làm việc cho ông ấy, nhưng chẳng bao giờ phải nhận bất kì chỉ thị nào cả. Ông ấy muốn biết mọi thứ từ góc nhìn của giới mộ điệu, một con người cực kì chủ động. Cũng có lúc ông cảm thấy mình bị chỉ trích bất công nhưng lại không muốn kiểm soát mọi thứ. Sự thật thì ông ta là một người vô cùng thông minh, và sau cái chết của người vợ, cả cuộc đời Perez chỉ tận hiến cho màu áo trắng. Những quyết định của ông luôn đi kèm với lời giải thích hợp lí”.

Clement nhớ lại: “Chúng tôi không thường xuyên trông thấy ông ta, nhưng hễ có mặt trận nào là Perez lại ghé thăm phòng thay đồ ngay sau đó, dù cho đội bóng thắng, hòa hay thua và sẽ tới bắt tay tất cả mọi người. Ông ta quả là một con người nhiệt thành.”

Perez nhiệt thành, nhưng cực kỳ khắc nghiệt. Và ông luôn ngả về phía cầu thủ nhiều hơn là HLV, dù sự thực là một HLV phải coi sóc cả mấy chục ngôi sao trong đội. Khi người đại diện của Gareth Bale phàn nàn về việc Bale không cảm thấy hạnh phúc, Perez lập tức áp đặt Ancelotti phải dùng Bale nhiều hơn. Khi Benitez lên thay Ancelotti, yêu cầu đầu tiên là phải xây dựng lối chơi của đội bóng xoay quanh Bale. Perez cũng là một người khó chiều. Ông thích thấy Real chơi tấn công, và đã có thời gian Real ra sân với bốn tiền vệ có xu hướng tấn công: James Rodriguez, Isco, Toni Kroos và Luka Modric. Bộ tứ huyền ảo này đã có một giai đoạn thăng hoa, nhưng sự thiếu cân bằng trầm trọng giữa công và thủ đã góp phần khiến Real trượt dốc trong mùa bóng cuối của Ancelotti.

Giữ cho các cầu thủ hạnh phúc mà vẫn dốc lòng tập luyện là một yêu cầu khó khăn khác của các HLV. Các cầu thủ Bayern sau này than phiền là các buổi tập của Ancelotti quá hời hợt. Nhưng xiết quá thì lại không trụ được ở Real. Trong cuốn tự truyện của ông, Michael Owen nhớ lại cách mà các cầu thủ ngôi sao được tự do trong các buổi tập. 

Cựu tiền đạo tuyển Anh viết: “Nhịp độ ở Madrid chậm rãi hơn bất kì đâu mà tôi tới. Phải nói rằng những buổi tập luyện cực kì thoải mái. Khi bạn có vài anh chàng người Brazil trong đội hình, bầu không khí sẽ trở nên vui vẻ sôi động. Có rất nhiều tên tuổi lớn, và HLV sẽ chẳng quở mắng ai cả. Ông ấy sẽ cho tập cầm bóng hay đấu tập 5 đấu 5. Trên giấy tờ, sẽ luôn có những quy định. Nhưng nếu Roberto Carlos bỗng chốc nổi hứng đá tiền đạo hay Ronaldo muốn đá hậu vệ phải vì lỡ nhậu nhẹt say xỉn thì cũng chẳng ai cấm cả. Một khung cảnh thật nực cười. Ở Madrid, quyền lực của HLV thấp hơn nhiều so với những nơi khác”.

Owen nói về Zidane: “Anh ta là kiểu người kiệm lời. Khi ở trong phòng thay đồ, vài người thì im lặng, vài người thì nói chuyện qua điện thoại. Anh ta chỉ ngồi đó, lắng nghe và nghiền ngẫm. Về khoản đó, anh ta và Ryan Giggs rất giống nhau. Họ không nói gì nhiều, nhưng dường như chẳng thứ gì có thể lọt khỏi tai họ. Nếu lúc đó được hỏi rằng ‘cậu nghĩ liệu anh ta có theo nghiệp huấn luyện hay không?’ thì chắc tôi sẽ lắc đầu thôi. Ai ngờ đâu anh ta lại theo đuổi nó và thành công tới vậy”.

Karanka, cựu đồng đội của Zizou, kết luận: “Hồi đầu mùa, Zidane nhận rất nhiều chỉ trích và giờ hãy nhìn anh ta xem, lột xác hoàn toàn CLB. Đó chính là triết lý của Madrid, luôn khai thác những điều tốt nhất. Và anh ta thấm nhuần triết lý đó một cách trọn vẹn. Một điều nữa, anh ta không sợ bị sa thải”.

Kể ra dông dài tất cả những áp lực và vất vả ở Madrid để thấy: Zidane hiểu hết và bình thản băng qua những vấn đề ấy. Zidane là mẫu người mà buồn vui không lộ ra nét mặt. Và có lẽ hơn ai hết, ông cũng hiểu mình luôn cách án sa thải chỉ vài trận đấu. Ở một nơi mà chỉ cần không thắng hai trận liên tiếp, người ta đã dùng từ “khủng hoảng mini” trên mặt báo, Zidane thừa hiểu, lo lắng không làm tình hình khá hơn.

Real chuẩn bị đầu với Man City ở vòng hai Champions League. Một Man City sẽ dốc hết khả năng bình sinh để đá vì hai mùa sau bị cấm dự Champions League. Một Man City sẽ đấu vì sự tồn vong không chỉ của một tập thể, mà còn là của một lý tưởng, một đại kế hoạch. Chen giữa hai trận lượt đi và về là trận El Clasico với Barcelona. Kém Barca hai điểm, có thể nói đây gần như là một trận chung kết của La Liga.

Áp lực ngàn cân càng tăng lên khi Real để thua Getafe trong trận đấu chạy đà. Đã vậy hai cầu thủ sáng tạo Eden Hazard và Gareth Bale chấn thương, trong khi Karim Benzema tiếp tục tịt ngòi. Nhưng trong giai đoạn mà Zidane giành ba Champions League liên tiếp, bao giờ ông cũng gần ở án sa thải hơn là trở thành một huyền thoại. Lần trở lại này, Zidane cũng đã chuẩn bị cho ông tâm thế tương tự.

Guardiola chuẩn bị bước vào một trận mang ý nghĩa sinh tử đến sự nghiệp của ông tại Man City. Còn Zidane, ông đơn giản là đã sống trong cái cảm giác ngàn cân treo sợi tóc này hàng tuần rồi. Và các Madridista, luôn dõi theo huyền thoại của họ như thể đấy luôn là một trong những trận đấu chót của ông trên ghế huấn luyện.

Hoài Thương tổng hợp – Vnexpress

Rate this post

Tin tức

6 AI Shopping Assistant Tools To Help You Shop Wisely

Đã đăng

 ngày

15 Best Shopping Bots for eCommerce Stores

bot online shopping

By gaining insights into the effective use of bots and their benefits, we can position ourselves to reap the maximum rewards in eCommerce. There are myriad options available, each promising unique features and benefits. This analysis can drive valuable insights for businesses, empowering them to make data-driven decisions.

It will automatically ask further questions to narrow down the search and offer 3-5 answers for you to pick from. While we might earn commissions, which help us to research and write, this never affects our product reviews and recommendations. If you don’t have tools in place to monitor and identify bot traffic, you’ll never be able to stop it. The fake accounts that bots generate en masse can give a false impression of your true customer base. Since some services like customer management or email marketing systems charge based on account volumes, this could also create additional costs.

Shopping bots can replace the process of navigating through many pages by taking orders directly. Unfortunately, shopping bots aren’t a “set it and forget it” kind of job. They need monitoring and continuous adjustments to work at their full potential. This is more of a grocery shopping assistant that works on WhatsApp. You browse the available products, order items, and specify the delivery place and time, all within the app. Those were the main advantages of having a shopping bot software working for your business.

  • With its advanced NLP capabilities, it’s not just about automating conversations; it’s about making them personal and context-aware.
  • ChatInsight.AI is a shopping bot designed to assist users in their online shopping experience.
  • It allows the bot to have personality and interact through text, images, video, and location.
  • It’s highly unlikely a real shopper is using a 3-year-old browser version, for instance.

It will then find and recommend similar products from Sephora‘s catalog. Shopping is compressed into quick, streamlined conversations rather than cumbersome web forms. According to an IBM survey, 72% of consumers prefer conversational commerce experiences. Shopping bots eliminate tedious product search, coupon hunting, and price comparison efforts. Based on consumer research, the average bot saves shoppers minutes per transaction. As the technology improves, bots are getting much smarter about understanding context and intent.

How Shopping Bots are Transforming the Business Landscape?

The online shopping environment is continually evolving, and we are witnessing an era where AI shopping bots are becoming integral members of the ecommerce family. In conclusion, shopping bots are a powerful tool for businesses as they navigate the world of online commerce. After the user preference has been stated, the chatbot provides best-fit products or answers, as the case may be. If the model uses a search engine, it scans the internet for the best-fit solution that will help the user in their shopping experience. This AI chatbot for shopping online is used for personalizing customer experience.

bot online shopping

Sometimes, customers need a human to guide their purchase, but often, they only need a basic question answered, or a quick product recommendation. If I have to single out a tool from this list, then Buysmart is definitely the most well-rounded one. It’s fast, easy-to-use, comprehensive, and the results are reliable. I’ll recommend you use these along with traditional shopping tools since they won’t help with extra stuff like finding coupons and cashback opportunities. The shopping recommendations are listed in the left panel, along with a picture, name, and price.

Bots increase operational & support costs

After experiencing growth in 2020, they needed to quickly scale up their customer service response times. Discover the future of marketing with the best AI marketing tools to boost efficiency, personalise campaigns, and drive growth with AI-powered solutions. Since the personality also applies to the search results, make sure you pick the right one depending on what you are looking to buy. You can either do a text-based search or upload pictures of the apparel you like.

This no-code software is also easy to set up and offers a variety of chatbot templates for a quick start. Ada.cx is a customer experience (CX) automation platform that helps businesses of all sizes deliver better customer service. Online shopping bots have become an indispensable tool for eCommerce businesses looking to enhance their bot online shopping customer experience and drive sales. A shopping bots, also known as a chatbot, is a computer program powered by artificial intelligence that can interact with customers in real-time through a chat interface. The benefits of using a chatbot for your eCommerce store are numerous and can lead to increased customer satisfaction.

Here is a quick summary of the best AI shopping assistant tools I’ll be discussing below. A leading tyre manufacturer, CEAT, sought to enhance customer experience with instant support. It also aimed to collect high-quality leads and leverage AI-powered conversations to improve conversions. By managing your traffic, you’ll get full visibility with server-side analytics that helps you detect and act on suspicious traffic. For example, the virtual waiting room can flag aggressive IP addresses trying to take multiple spots in line, or traffic coming from data centers known to be bot havens.

Some are ready-made solutions, and others allow you to build custom conversational AI bots. You can use one of the ecommerce platforms, like Shopify or WordPress, to install the bot on your site. Or, you can also insert a line of Chat PG code into your website’s backend. Take a look at some of the main advantages of automated checkout bots. As an ex-agency strategist turned freelance WFH fashion icon, Michelle is passionate about putting the sass in SaaS content.

Furthermore, tools like Honey exemplify the added value that shopping bots bring. Beyond product recommendations, they also ensure users get the best value for their money by automatically applying discounts and finding the best deals. It helps store owners increase sales by forging one-on-one relationships. The Cartloop Live SMS Concierge service can guide customers through the purchase journey with personalized recommendations and 24/7 support assistance. This list contains a mix of e-commerce solutions and a few consumer shopping bots.

So, focus on these important considerations while choosing the ideal shopping bot for your business. Let the AI leverage your customer satisfaction and business profits. If the answer to these questions is a yes, you’ve likely found the right shopping bot for your ecommerce setup.

Real-life examples of shopping bots

Shoppers can browse a brand’s products, get product recommendations, ask questions, make purchases and checkout, and get automatic shipping updates all through Facebook Messenger. Many brands and retailers have turned to shopping bots to enhance various stages of the customer journey. Sadly, a shopping bot isn’t a robot you can send out to do your shopping for you. But for now, a shopping bot is an artificial intelligence (AI) that completes specific tasks. With shopping bots, customers can make purchases with minimal time and effort, enhancing the overall shopping experience.

But when bots target these margin-negative products, the customer acquisition goals of flash sales go unmet. All you achieve is low-to-negative margin sales without any of the benefits. The lifetime value of the grinch bot is not as valuable as a satisfied customer who regularly returns to buy additional products. First, you miss a chance to create a connection with a valuable customer. Hyped product launches can be a fantastic way to reward loyal customers and bring new customers into the fold. Shopping bots sever the relationship between your potential customers and your brand.

Additionally, these bots can be integrated with user accounts, allowing them to store preferences, sizes, and even payment details securely. This results in a faster checkout process, as the bot can auto-fill necessary details, reducing the hassle of manual data entry. By analyzing a user’s browsing history, past purchases, and even search queries, these bots can create a detailed profile of the user’s preferences. This round-the-clock availability ensures that customers always feel supported and valued, elevating their overall shopping experience. Gone are the days of scrolling endlessly through pages of products; these bots curate a personalized shopping list in an instant.

This is where shoppers will typically ask questions, read online reviews, view what the experience will look like, and ask further questions. They too use a shopping bot on their website that takes the user through every step of the customer journey. They can add items to carts, fill in shipping details, and even complete purchases, often used for high-demand items. However, for those who prioritize a seamless building experience and crave more integrations, ShoppingBotAI might just be your next best friend in the shopping bot realm.

In this blog post, we will take a look at the five best shopping bots for online shopping. We will discuss the features of each bot, as well as the pros and cons of using them. The bot can offer product recommendations based on past purchases, wishlists, or even items left in the cart during a previous visit. Such proactive suggestions significantly reduce the time users spend browsing. Shopping bots, often referred to as retail bots or order bots, are software tools designed to automate the online shopping process.

Probably the most well-known type of ecommerce bot, scalping bots use unfair methods to get limited-availability and/or preferred goods or services. Shopping bots enabled by voice and text interfaces make online purchasing much more accessible. This leads to quick and accurate resolution of customer queries, contributing to a superior customer experience. Shopping bots have an edge over traditional retailers when it comes to customer interaction and problem resolution. One of the major advantages of bots over traditional retailers lies in the personalization they offer. The retail industry, characterized by stiff competition, dynamic demands, and a never-ending array of products, appears to be an ideal ground for bots to prove their mettle.

eBay ShopBot

For e-commerce store owners like you, envisioning a chatbot that mimics human interaction, Chatfuel might just be your dream platform. Time is of the essence, and shopping bots ensure users save both time and effort, making purchases a breeze. By analyzing search queries, past purchase history, and even browsing patterns, shopping bots can curate a list of products that align closely with what the user is seeking. The true magic of shopping bots lies in their ability to understand user preferences and provide tailored product suggestions.

Automation tools like shopping bots will future proof your business — especially important during these tough economic times. Customers want a faster, more convenient shopping experience today. They want their questions answered quickly, they want personalized product recommendations, and once they purchase, they want to know when their products will arrive. This bot for buying online helps businesses automate their services and create a personalized experience for customers. The system uses AI technology and handles questions it has been trained on.

They are designed to make the checkout process as smooth and intuitive as possible. Shopping bots streamline the checkout process, ensuring users complete their purchases without any hiccups. For merchants, the rise of shopping bots means more than just increased sales. As AI and machine learning technologies continue to evolve, shopping bots are becoming even more adept at understanding the nuances of user behavior.

You will find a product list that fits your set criteria on the new page. Here are six real-life examples of shopping bots being used at various stages of the customer journey. BIK is a customer conversation platform that helps businesses automate and personalize customer interactions across all channels, including Instagram and WhatsApp.

You can create bots for Facebook Messenger, Telegram, and Skype, or build stand-alone apps through Microsoft’s open sourced Azure services and Bot Framework. Inspired by Yellow Pages, this bot offers purchasing interactions for everything from movie and airplane tickets to eCommerce and mobile recharges. You can also collect feedback from your customers by letting them rate their experience and share their opinions with your team. This will show you how effective the bots are and how satisfied your visitors are with them.

This means fewer steps to complete a purchase, reducing the chances of cart abandonment. They can also scout for the best shipping options, ensuring timely and cost-effective delivery. Furthermore, with the rise of conversational commerce, many of the best shopping bots in 2023 are now equipped with chatbot functionalities. This allows users to interact with them in real-time, asking questions, seeking advice, or even getting styling tips for fashion products. Mindsay believes that shopping bots can help reduce response times and support costs while improving customer engagement and satisfaction.

How Do Customers and Merchants Benefit from Online Shopping Bots

This enables the bots to adapt and refine their recommendations in real-time, ensuring they remain relevant and engaging. Moreover, these bots are available 24/7, ensuring that user queries are addressed anytime, anywhere. Shopping bots ensure a hassle-free purchase journey by automating tasks and providing instant solutions. This level of precision ensures that users are always matched with products that are not only relevant but also of high quality. Moreover, these bots are not just about finding a product; they’re about finding the right product. They take into account user reviews, product ratings, and even current market trends to ensure that every recommendation is top-notch.

bot online shopping

You can create a standalone survey, or you can collect feedback in small doses during customer interactions. Most recommendations it gave me were very solid in the category and definitely among the cheapest compared to similar products. Although it only gave 2-3 products at a time, I am sure you’ll appreciate the clutter-free recommendations. Latercase, the maker of slim phone cases, looked for a self-service platform that offered flexibility and customization, allowing it to build its own solutions. Shopping bots enable brands to drive a wide range of valuable use cases.

In the cat-and-mouse game of bot mitigation, your playbook can’t be based on last week’s attack. As you’ve seen, bots come in all shapes and sizes, and reselling is a very lucrative business. For every bot mitigation solution implemented, there are bot developers across the world working on ways to circumvent it. 45% of online businesses said bot attacks resulted in more website and IT crashes in 2022.

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part) – Yahoo Finance

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part).

Posted: Thu, 07 Mar 2024 08:00:00 GMT [source]

Instead of spending hours browsing through countless websites, these bots research, compare, and provide the best product options within seconds. This not only fosters a deeper connection between the brand and the consumer but also ensures that shopping online is as interactive and engaging as walking into a physical store. This lets eCommerce brands give their bot personality and adds authenticity to conversational commerce. BargainBot seeks to replace the old boring way of offering discounts by allowing customers to haggle the price. The bot can strike deals with customers before allowing them to proceed to checkout.

In-store merchants, on the other hand, can leverage shopping bots in their digital platforms to drive foot traffic to their physical locations. One of the standout features of shopping bots is their ability to provide tailored product suggestions. In 2023, as the e-commerce landscape becomes more saturated with countless products and brands, the role of the best shopping bots has never been more crucial.

You don’t have to tell it anything, just choose a category and then a product and the AI will start asking questions to find the right item. Shop.app AI by Shopify https://chat.openai.com/ has a chat panel on the right side and a shopping panel on the left. You can write your queries in the chat, and it will show results in the left panel.

For online merchants, this means a significant reduction in bounce rates. When customers find relevant products quickly, they’re more likely to stay on the site and complete a purchase. Navigating the e-commerce world without guidance can often feel like an endless voyage. With a plethora of choices at their fingertips, customers can easily get overwhelmed, leading to decision fatigue or, worse, abandoning their shopping journey altogether. They crave a shopping experience that feels unique to them, one where the products and deals presented align perfectly with their tastes and needs.

bot online shopping

Chatbots also cater to consumers’ need for instant gratification and answers, whether stores use them to provide 24/7 customer support or advertise flash sales. This constant availability builds customer trust and increases eCommerce conversion rates. Jenny provides self-service chatbots intending to ensure that businesses serve all their customers, not just a select few. The no-code chatbot may be used as a standalone solution or alongside live chat applications such as Zendesk, Facebook Messenger, SpanEngage, among others. Verloop is a conversational AI platform that strives to replicate the in-store assistance experience across digital channels. Users can access various features like multiple intent recognition, proactive communications, and personalized messaging.

They streamline operations, enhance customer journeys, and contribute to your bottom line. Online customers usually expect immediate responses to their inquiries. However, it’s humanly impossible to provide round-the-clock assistance. You can foun additiona information about ai customer service and artificial intelligence and NLP. While physical stores give the freedom to ‘try before you buy,’ online shopping misses out on this personal touch. One of the significant benefits that shopping bots contribute is facilitating a fast and easy checkout process.

You don’t want to miss out on this broad audience segment by having a shopping bot that misbehaves on smaller screens or struggles to integrate with mobile interfaces. This shift is due to a number of benefits that these bots bring to the table for merchants, both online and in-store. The customer’s ability to interact with products is a key factor that marks the difference between online and brick-and-mortar shopping. When a customer lands at the checkout stage, the bot readily fills in the necessary details, removing the need for manual data input every time you’re concluding a purchase. This vital consumer insight allows businesses to make informed decisions and improve their product offerings and services continually. Ranging from clothing to furniture, this bot provides recommendations for almost all retail products.

Whether an intentional DDoS attack or a byproduct of massive bot traffic, website crashes and slowdowns are terrible for any retailer. They lose you sales, shake the trust of your customers, and expose your systems to security breaches. So it’s not difficult to see how they overwhelm web application infrastructure, leading to site crashes and slowdowns.

Rate this post

Đọc tiếp

Tin tức

6 AI Shopping Assistant Tools To Help You Shop Wisely

Đã đăng

 ngày

15 Best Shopping Bots for eCommerce Stores

bot online shopping

By gaining insights into the effective use of bots and their benefits, we can position ourselves to reap the maximum rewards in eCommerce. There are myriad options available, each promising unique features and benefits. This analysis can drive valuable insights for businesses, empowering them to make data-driven decisions.

It will automatically ask further questions to narrow down the search and offer 3-5 answers for you to pick from. While we might earn commissions, which help us to research and write, this never affects our product reviews and recommendations. If you don’t have tools in place to monitor and identify bot traffic, you’ll never be able to stop it. The fake accounts that bots generate en masse can give a false impression of your true customer base. Since some services like customer management or email marketing systems charge based on account volumes, this could also create additional costs.

Shopping bots can replace the process of navigating through many pages by taking orders directly. Unfortunately, shopping bots aren’t a “set it and forget it” kind of job. They need monitoring and continuous adjustments to work at their full potential. This is more of a grocery shopping assistant that works on WhatsApp. You browse the available products, order items, and specify the delivery place and time, all within the app. Those were the main advantages of having a shopping bot software working for your business.

  • With its advanced NLP capabilities, it’s not just about automating conversations; it’s about making them personal and context-aware.
  • ChatInsight.AI is a shopping bot designed to assist users in their online shopping experience.
  • It allows the bot to have personality and interact through text, images, video, and location.
  • It’s highly unlikely a real shopper is using a 3-year-old browser version, for instance.

It will then find and recommend similar products from Sephora‘s catalog. Shopping is compressed into quick, streamlined conversations rather than cumbersome web forms. According to an IBM survey, 72% of consumers prefer conversational commerce experiences. Shopping bots eliminate tedious product search, coupon hunting, and price comparison efforts. Based on consumer research, the average bot saves shoppers minutes per transaction. As the technology improves, bots are getting much smarter about understanding context and intent.

How Shopping Bots are Transforming the Business Landscape?

The online shopping environment is continually evolving, and we are witnessing an era where AI shopping bots are becoming integral members of the ecommerce family. In conclusion, shopping bots are a powerful tool for businesses as they navigate the world of online commerce. After the user preference has been stated, the chatbot provides best-fit products or answers, as the case may be. If the model uses a search engine, it scans the internet for the best-fit solution that will help the user in their shopping experience. This AI chatbot for shopping online is used for personalizing customer experience.

bot online shopping

Sometimes, customers need a human to guide their purchase, but often, they only need a basic question answered, or a quick product recommendation. If I have to single out a tool from this list, then Buysmart is definitely the most well-rounded one. It’s fast, easy-to-use, comprehensive, and the results are reliable. I’ll recommend you use these along with traditional shopping tools since they won’t help with extra stuff like finding coupons and cashback opportunities. The shopping recommendations are listed in the left panel, along with a picture, name, and price.

Bots increase operational & support costs

After experiencing growth in 2020, they needed to quickly scale up their customer service response times. Discover the future of marketing with the best AI marketing tools to boost efficiency, personalise campaigns, and drive growth with AI-powered solutions. Since the personality also applies to the search results, make sure you pick the right one depending on what you are looking to buy. You can either do a text-based search or upload pictures of the apparel you like.

This no-code software is also easy to set up and offers a variety of chatbot templates for a quick start. Ada.cx is a customer experience (CX) automation platform that helps businesses of all sizes deliver better customer service. Online shopping bots have become an indispensable tool for eCommerce businesses looking to enhance their bot online shopping customer experience and drive sales. A shopping bots, also known as a chatbot, is a computer program powered by artificial intelligence that can interact with customers in real-time through a chat interface. The benefits of using a chatbot for your eCommerce store are numerous and can lead to increased customer satisfaction.

Here is a quick summary of the best AI shopping assistant tools I’ll be discussing below. A leading tyre manufacturer, CEAT, sought to enhance customer experience with instant support. It also aimed to collect high-quality leads and leverage AI-powered conversations to improve conversions. By managing your traffic, you’ll get full visibility with server-side analytics that helps you detect and act on suspicious traffic. For example, the virtual waiting room can flag aggressive IP addresses trying to take multiple spots in line, or traffic coming from data centers known to be bot havens.

Some are ready-made solutions, and others allow you to build custom conversational AI bots. You can use one of the ecommerce platforms, like Shopify or WordPress, to install the bot on your site. Or, you can also insert a line of Chat PG code into your website’s backend. Take a look at some of the main advantages of automated checkout bots. As an ex-agency strategist turned freelance WFH fashion icon, Michelle is passionate about putting the sass in SaaS content.

Furthermore, tools like Honey exemplify the added value that shopping bots bring. Beyond product recommendations, they also ensure users get the best value for their money by automatically applying discounts and finding the best deals. It helps store owners increase sales by forging one-on-one relationships. The Cartloop Live SMS Concierge service can guide customers through the purchase journey with personalized recommendations and 24/7 support assistance. This list contains a mix of e-commerce solutions and a few consumer shopping bots.

So, focus on these important considerations while choosing the ideal shopping bot for your business. Let the AI leverage your customer satisfaction and business profits. If the answer to these questions is a yes, you’ve likely found the right shopping bot for your ecommerce setup.

Real-life examples of shopping bots

Shoppers can browse a brand’s products, get product recommendations, ask questions, make purchases and checkout, and get automatic shipping updates all through Facebook Messenger. Many brands and retailers have turned to shopping bots to enhance various stages of the customer journey. Sadly, a shopping bot isn’t a robot you can send out to do your shopping for you. But for now, a shopping bot is an artificial intelligence (AI) that completes specific tasks. With shopping bots, customers can make purchases with minimal time and effort, enhancing the overall shopping experience.

But when bots target these margin-negative products, the customer acquisition goals of flash sales go unmet. All you achieve is low-to-negative margin sales without any of the benefits. The lifetime value of the grinch bot is not as valuable as a satisfied customer who regularly returns to buy additional products. First, you miss a chance to create a connection with a valuable customer. Hyped product launches can be a fantastic way to reward loyal customers and bring new customers into the fold. Shopping bots sever the relationship between your potential customers and your brand.

Additionally, these bots can be integrated with user accounts, allowing them to store preferences, sizes, and even payment details securely. This results in a faster checkout process, as the bot can auto-fill necessary details, reducing the hassle of manual data entry. By analyzing a user’s browsing history, past purchases, and even search queries, these bots can create a detailed profile of the user’s preferences. This round-the-clock availability ensures that customers always feel supported and valued, elevating their overall shopping experience. Gone are the days of scrolling endlessly through pages of products; these bots curate a personalized shopping list in an instant.

This is where shoppers will typically ask questions, read online reviews, view what the experience will look like, and ask further questions. They too use a shopping bot on their website that takes the user through every step of the customer journey. They can add items to carts, fill in shipping details, and even complete purchases, often used for high-demand items. However, for those who prioritize a seamless building experience and crave more integrations, ShoppingBotAI might just be your next best friend in the shopping bot realm.

In this blog post, we will take a look at the five best shopping bots for online shopping. We will discuss the features of each bot, as well as the pros and cons of using them. The bot can offer product recommendations based on past purchases, wishlists, or even items left in the cart during a previous visit. Such proactive suggestions significantly reduce the time users spend browsing. Shopping bots, often referred to as retail bots or order bots, are software tools designed to automate the online shopping process.

Probably the most well-known type of ecommerce bot, scalping bots use unfair methods to get limited-availability and/or preferred goods or services. Shopping bots enabled by voice and text interfaces make online purchasing much more accessible. This leads to quick and accurate resolution of customer queries, contributing to a superior customer experience. Shopping bots have an edge over traditional retailers when it comes to customer interaction and problem resolution. One of the major advantages of bots over traditional retailers lies in the personalization they offer. The retail industry, characterized by stiff competition, dynamic demands, and a never-ending array of products, appears to be an ideal ground for bots to prove their mettle.

eBay ShopBot

For e-commerce store owners like you, envisioning a chatbot that mimics human interaction, Chatfuel might just be your dream platform. Time is of the essence, and shopping bots ensure users save both time and effort, making purchases a breeze. By analyzing search queries, past purchase history, and even browsing patterns, shopping bots can curate a list of products that align closely with what the user is seeking. The true magic of shopping bots lies in their ability to understand user preferences and provide tailored product suggestions.

Automation tools like shopping bots will future proof your business — especially important during these tough economic times. Customers want a faster, more convenient shopping experience today. They want their questions answered quickly, they want personalized product recommendations, and once they purchase, they want to know when their products will arrive. This bot for buying online helps businesses automate their services and create a personalized experience for customers. The system uses AI technology and handles questions it has been trained on.

They are designed to make the checkout process as smooth and intuitive as possible. Shopping bots streamline the checkout process, ensuring users complete their purchases without any hiccups. For merchants, the rise of shopping bots means more than just increased sales. As AI and machine learning technologies continue to evolve, shopping bots are becoming even more adept at understanding the nuances of user behavior.

You will find a product list that fits your set criteria on the new page. Here are six real-life examples of shopping bots being used at various stages of the customer journey. BIK is a customer conversation platform that helps businesses automate and personalize customer interactions across all channels, including Instagram and WhatsApp.

You can create bots for Facebook Messenger, Telegram, and Skype, or build stand-alone apps through Microsoft’s open sourced Azure services and Bot Framework. Inspired by Yellow Pages, this bot offers purchasing interactions for everything from movie and airplane tickets to eCommerce and mobile recharges. You can also collect feedback from your customers by letting them rate their experience and share their opinions with your team. This will show you how effective the bots are and how satisfied your visitors are with them.

This means fewer steps to complete a purchase, reducing the chances of cart abandonment. They can also scout for the best shipping options, ensuring timely and cost-effective delivery. Furthermore, with the rise of conversational commerce, many of the best shopping bots in 2023 are now equipped with chatbot functionalities. This allows users to interact with them in real-time, asking questions, seeking advice, or even getting styling tips for fashion products. Mindsay believes that shopping bots can help reduce response times and support costs while improving customer engagement and satisfaction.

How Do Customers and Merchants Benefit from Online Shopping Bots

This enables the bots to adapt and refine their recommendations in real-time, ensuring they remain relevant and engaging. Moreover, these bots are available 24/7, ensuring that user queries are addressed anytime, anywhere. Shopping bots ensure a hassle-free purchase journey by automating tasks and providing instant solutions. This level of precision ensures that users are always matched with products that are not only relevant but also of high quality. Moreover, these bots are not just about finding a product; they’re about finding the right product. They take into account user reviews, product ratings, and even current market trends to ensure that every recommendation is top-notch.

bot online shopping

You can create a standalone survey, or you can collect feedback in small doses during customer interactions. Most recommendations it gave me were very solid in the category and definitely among the cheapest compared to similar products. Although it only gave 2-3 products at a time, I am sure you’ll appreciate the clutter-free recommendations. Latercase, the maker of slim phone cases, looked for a self-service platform that offered flexibility and customization, allowing it to build its own solutions. Shopping bots enable brands to drive a wide range of valuable use cases.

In the cat-and-mouse game of bot mitigation, your playbook can’t be based on last week’s attack. As you’ve seen, bots come in all shapes and sizes, and reselling is a very lucrative business. For every bot mitigation solution implemented, there are bot developers across the world working on ways to circumvent it. 45% of online businesses said bot attacks resulted in more website and IT crashes in 2022.

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part) – Yahoo Finance

Amazon’s generative AI bot Rufus makes online shopping easier (for the most part).

Posted: Thu, 07 Mar 2024 08:00:00 GMT [source]

Instead of spending hours browsing through countless websites, these bots research, compare, and provide the best product options within seconds. This not only fosters a deeper connection between the brand and the consumer but also ensures that shopping online is as interactive and engaging as walking into a physical store. This lets eCommerce brands give their bot personality and adds authenticity to conversational commerce. BargainBot seeks to replace the old boring way of offering discounts by allowing customers to haggle the price. The bot can strike deals with customers before allowing them to proceed to checkout.

In-store merchants, on the other hand, can leverage shopping bots in their digital platforms to drive foot traffic to their physical locations. One of the standout features of shopping bots is their ability to provide tailored product suggestions. In 2023, as the e-commerce landscape becomes more saturated with countless products and brands, the role of the best shopping bots has never been more crucial.

You don’t have to tell it anything, just choose a category and then a product and the AI will start asking questions to find the right item. Shop.app AI by Shopify https://chat.openai.com/ has a chat panel on the right side and a shopping panel on the left. You can write your queries in the chat, and it will show results in the left panel.

For online merchants, this means a significant reduction in bounce rates. When customers find relevant products quickly, they’re more likely to stay on the site and complete a purchase. Navigating the e-commerce world without guidance can often feel like an endless voyage. With a plethora of choices at their fingertips, customers can easily get overwhelmed, leading to decision fatigue or, worse, abandoning their shopping journey altogether. They crave a shopping experience that feels unique to them, one where the products and deals presented align perfectly with their tastes and needs.

bot online shopping

Chatbots also cater to consumers’ need for instant gratification and answers, whether stores use them to provide 24/7 customer support or advertise flash sales. This constant availability builds customer trust and increases eCommerce conversion rates. Jenny provides self-service chatbots intending to ensure that businesses serve all their customers, not just a select few. The no-code chatbot may be used as a standalone solution or alongside live chat applications such as Zendesk, Facebook Messenger, SpanEngage, among others. Verloop is a conversational AI platform that strives to replicate the in-store assistance experience across digital channels. Users can access various features like multiple intent recognition, proactive communications, and personalized messaging.

They streamline operations, enhance customer journeys, and contribute to your bottom line. Online customers usually expect immediate responses to their inquiries. However, it’s humanly impossible to provide round-the-clock assistance. You can foun additiona information about ai customer service and artificial intelligence and NLP. While physical stores give the freedom to ‘try before you buy,’ online shopping misses out on this personal touch. One of the significant benefits that shopping bots contribute is facilitating a fast and easy checkout process.

You don’t want to miss out on this broad audience segment by having a shopping bot that misbehaves on smaller screens or struggles to integrate with mobile interfaces. This shift is due to a number of benefits that these bots bring to the table for merchants, both online and in-store. The customer’s ability to interact with products is a key factor that marks the difference between online and brick-and-mortar shopping. When a customer lands at the checkout stage, the bot readily fills in the necessary details, removing the need for manual data input every time you’re concluding a purchase. This vital consumer insight allows businesses to make informed decisions and improve their product offerings and services continually. Ranging from clothing to furniture, this bot provides recommendations for almost all retail products.

Whether an intentional DDoS attack or a byproduct of massive bot traffic, website crashes and slowdowns are terrible for any retailer. They lose you sales, shake the trust of your customers, and expose your systems to security breaches. So it’s not difficult to see how they overwhelm web application infrastructure, leading to site crashes and slowdowns.

Rate this post

Đọc tiếp

Tin tức

Tài chính COMB của ngân hàng Phương Đông OCB là công ty tài chính bỉ ổi chuyên khủng bố khách hàng vay dù chưa đến hạn thanh tóan, mọi người cần tránh

Đã đăng

 ngày

Bởi

Theo thông tin của rất nhiều khách hàng không may sử dụng dịch vụ của công ty tài chính COMB của ngân hàng Phương Đông OCB, thì họ liên tục bị điện thoại khủng bố người nhà và cả bạn bè trên Facebook, mặc dù khoản vay chưa đến hạn thanh toán. Ví dụ bạn có khoản vay 20 phải đóng hàng tháng thì từ ngày 10 đến ngày 20 bạn sẽ liên tục bị gọi điện ngày 2-3 cuộc nhắc nợ, nếu khách hàng cảm thấy phiền không nghe thì họ sẽ tìm thông tin của bạn bè người thân trên facebook rồi gọi điện làm phiền. Theo như nhiều người sử dụng các dịch vụ tài chính thì chưa có dịch vụ tài chính nào có kiểu nhắc nợ bỉ ổi như công ty tài chính ComB của ngân hàng Phương Đông OCB. Các công ty tài chính chỉ gọi điện nhắc nợ nhiều lần khi khách hàng đã quá ngày thanh toán mà chưa hoàn thành còn trước đó họ chỉ gọi 1 cuộc để nhắc nhở khách hàng mà thôi. Co những khách hàng lịch sử trả nợ rất tốt, chưa bao giờ bị quá hạn vẫn bị khủng bố như thường.

Rate this post
Đọc tiếp
Advertisement

Facebook

Advertisement

Tin Nổi bật

    Paste your advertisement code here.